In drie generaties tijd is het familiebedrijf Colruyt Group uitgegroeid tot een van de grootste private werkgevers van het land. Over alle vennootschappen heen – verspreid over drie landen – gaat het om bijna 33.000 medewerkers. In eigen land is de vennootschap Colruyt Food Retail met voorsprong de grootste familiale werkgever met maar liefst 16.825 medewerkers.
Het belang van Colruyt Group voor de Belgische economie kan nauwelijks overschat worden. In het jaarverslag over het boekjaar 2023-2024 becijferde de groep dat alle vennootschappen samen voor meer dan 1,1 miljard euro aan sociale, fiscale en productgebonden (douane en accijnzen) belastingen hebben afgedragen aan de Belgische schatkist. Alleen al de bijdrage aan de sociale zekerheid bedroeg 453,8 miljoen euro, de bedrijfsvoorheffing op de lonen kwam uit op net geen 200 miljoen euro.
Sociale innovatie
Als blijk van waardering voor hun inzet laat Colruyt Group de medewerkers sinds de jaren negentig al elk jaar delen in de winst. Voor het voorbije boekjaar gaat het om 24 miljoen euro. De voorbije 25 jaar heeft Colruyt Group haar medewerkers zo al voor meer dan een half miljard euro laten delen in de winst.
‘We willen een inclusieve organisatie zijn waar iedereen welkom is, zich gehoord voelt en zichzelf kan zijn’
Om nieuwe mensen aan te trekken profileert Colruyt Group zich graag op de arbeidsmarkt als de groep van samenwerkers en aanpakkers. Sociale innovatie en inclusie zijn echte stokpaardjes van het bedrijf, dat maar liefst 106 nationaliteiten telt. “We willen een inclusieve organisatie zijn waar iedereen welkom is, zich gehoord voelt en zichzelf kan zijn”, klinkt het. In dat domein wil Colruyt Group een voortrekker zijn. Zo is het voor de winkelmedewerkers sinds kort mogelijk religieuze symbolen te dragen, op voorwaarde dat de veiligheid gewaarborgd blijft.

Familiale governance
Ondanks de ongebreidelde expansie van de voorbije decennia en de beursnotering sinds 1977 is Colruyt Group nog altijd een familiebedrijf. De controle gebeurt door Korys, de investeringsmaatschappij die de belangen van meer dan 120 familiale aandeelhouders groepeert.
Dat Colruyt nog altijd een familiebedrijf is, is onder andere de verdienste van Jef Colruyt, die zich jaren geleden al bewust was van het gevaar van een versnipperd aandeelhouderschap. Hij anticipeerde daarop door het uitwerken van een familiale governance. Zo was hij rond de eeuwwisseling een van de grootste pleitbezorgers voor de oprichting van een familieraad. Later stond hij mee aan de wieg van het familyoffice Korys en van de stichting Cozin. Anno 2025 controleren Korys, de familie Colruyt en aanverwanten samen met Colruyt Group iets meer dan 75 procent van de aandelen.
Door de jaren heen hebben heel wat familieleden een operationele rol in Colruyt Group gespeeld. Zo kunnen de vertegenwoordigers van de familiale aandeelhouders in de raad van bestuur heel wat expertise en kennis van de onderneming voorleggen. Jef Colruyt was jarenlang de CEO en later de voorzitter van de raad van bestuur. Wim Colruyt is de IT-man van het familiebedrijf en is onderlegd in businessarchitectuur. Senne Hermans en Lisa Colruyt zijn experts in respectievelijk werkvereenvoudiging en strategische marketing. Frans Colruyt stuurde dan weer jarenlang de retailactiviteiten aan, terwijl Griet Aerts Colruyt Group Academy heeft geleid en vandaag de CFO van de familieholding Korys is.
Bij het afsluiten van dit dossier hadden de verschillende vennootschappen van de Colruyt Group, die een gebroken boekjaar hanteert van 1 april tot en met 31 maart, hun jaarrekeningen nog niet neergelegd. Daarom publiceren we in dit dossier de cijfers van het voorgaande boekjaar 2023-2024 voor Colruyt Group. Over de koppositie van de vennootschap Colruyt Food Retail bestaat echter geen twijfel.
Drie generaties Colruyt
Franz Colruyt uit Lembeek lag aan de grondslag van de retailgroep. In het interbellum begon de bakkerszoon een handel in koloniale waren die later uitgroeide tot een groothandel in droge voeding. Na zijn dood nam zijn zoon Jo het bedrijf over. In 1964 veranderde die het geweer van schouder door een eerste eigen supermarkt te openen. Hij schrapte alle overbodige kosten en streefde ernaar alle grote merken 10 procent goedkoper aan te bieden dan de concurrentie. Zijn discountformule sloeg aan. Jo Colruyt was een visionair die zweerde bij werkvereenvoudiging, vakmanschap en de laagsteprijzenpolitiek. Dit magazine bekroonde hem tot Manager van het Jaar 1992.
Korte tijd later overleed Jo. Zijn zoon Jef moest grote schoenen zien te vullen. Met dezelfde familiewaarden in het achterhoofd zorgde Jef Colruyt voor een verdere expansie en diversificatie. Hij opende de eerste Colruyt-winkel in Frankrijk, en startte nieuwe winkelformules op, zoals de leverdienst Collivery, de buurtwinkel Okay en de biosupermarkt Bio-Planet. Daarnaast diversifieerde hij in non-food met Dreamland (speelgoed) en Dreambaby (babyspullen). Tien jaar na zijn vader mocht ook Jef met de trofee van Trends Manager van het Jaar zwaaien. In de zomer van 2023 trok Jef zich na 28 jaar terug als CEO om voortaan op de voorzittersstoel plaats te nemen. Zijn vervanger is Stefan Goethaert, de eerste niet-familiale directeur van Colruyt Group.
Colruyt Group in cijfers
•Omzet: 10,96 miljard euro (2024-2025)
•Nettowinst: 337 miljoen euro (2024-2025)
•Medewerkers (in VTE): 32.418 (op 31/03/2025)
•Eigen winkels in België, Luxemburg en Frankrijk: 782 (op 31/03/2025)