‘Coca Cola zoekt wel degelijk naar een oplossing zonder fles’
Dat zegt Guy Wollaert, Chief Technical Officer bij Coca Cola Company, in Z-Talk Goossens. Hij reageert daarmee op de campagne die de NGO 5gyres vorige week lanceerde.
In die campagne wordt een imitatie van minister van de Noordzee Johan Vande Lanotte opgevoerd, die een verbod in het vooruitzicht stelt van PET-flessen. De oceanen zitten namelijk vol met plastic en daar wil de NGO een halt toe oproepen.
Guy Wollaert, het nummer twee van Coca Cola Company, die alle innovatie onder zijn hoede heeft bij de grootste drankenproducent ter wereld, laat niet in zijn kaarten kijken wat betreft de strategie omtrent het uitschakelen van de PET-fles. Maar hij geeft wel te kennen dat het bedrijf volop op zoek is naar alternatieve distributiemethodes. Zo staan er in de Verenigde Staten al 10.000 drankautomaten, waar je met een eigen beker of fles je favoriete drankje kan afhalen. ‘Het personaliseren van de drank is iets waar wij volop op inzetten.’
De ‘Vande Lanotte-campagne tegen de PET-fles’ werd betaald door SodaStream, een Israëlisch bedrijf dat machines maakt waarmee je thuis zelf spuitwater en softdrinks kan maken. Enkele weken geleden circuleerde het bericht dat PepsiCo het bedrijf zou willen kopen voor 2 miljard dollar. De drankmachineproducent zou ook in gesprek zijn met Coca Cola Company, maar dat wil Guy Wollaert noch bevestigen, noch ontkennen.
Guy Wollaert wordt ook aan de tand gevoeld over de nieuwste marketingcampagne van Coca Cola. Daarin wordt de consument dat hij de calorieën van zijn blikje frisdrank weer moet verbranden, door te bewegen. De frisdrankenproducent wil naar eigen zeggen meewerken aan de bestrijding van obesitas. Maar er is veel twijfel over de intenties van Coca Cola. De drankengigant is van plan om zijn verkochte consumpties tegen 2020 te verdubbelen naar 3 miljard per dag.
Z-Talk Goossens: vanaf zaterdagochtend 11 uur op Kanaal Z of bekijk de volledige uitzending nu reeds online.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier