CFO Podcast met Veerle De Wit (EVS Broadcast Equipment): ‘Het gaat niet om de cijfers, maar om wat we ermee doen’

Bright Obeng in gesprek met Veerle De Wit.
Thomas Smolders medewerker Trends
Bright Obeng Oprichter van de executive searcher Key Figures

In de wekelijkse CFO Podcast gaat Bright Obeng, de oprichter van de executive searcher Key Figures, in gesprek met een CFO, een CEO of een thought leader in Vlaanderen. Deze week heeft hij een afspraak in Luik, waar Veerle De Wit als CFO aan de slag is bij EVS Broadcast Equipment, dat grote evenementen in binnen- en buitenland capteert.

1 Wat is uw levensverhaal?

“Ik kom uit Antwerpen, waar ik ook handelswetenschappen studeerde. daarna begon ik bij IBM, waar ik mee de finance voor de consultingafdeling heb opgezet. Door een aantal overnames gingen we daar in korte tijd van 50 naar 1.300 mensen. Gedurende zes jaar deed ik er zowat alle mogelijke functies in finance. Het was een geweldige periode, met veel verandering. Ik was een jaar of 27 toen ze me zeiden dat ik ooit de volgende CFO van de Belgische tak zou worden. Daar is mijn passie ontstaan om cijfers als basis te nemen, en na te gaan welk verhaal ze vertellen. Zo kan je structuren aanpassen of businessmodellen bekijken.

“Op mijn 34ste werd ik inderdaad CFO bij IBM België en Luxemburg. En het werd de meest saaie job van mijn leven. Plots stond ik verder van de business, en miste ik alle actie. Voor mij draait het niet om de cijfers, maar om wat we ermee doen. Toch ga je me nooit iets fouts horen zeggen over IBM, want het was de beste leerschool die ik me kon wensen.”

2 Sinds 2021 bent u CFO bij EVS, een wereldspeler in videocaptaties. Hoe hebt u zich ingewerkt?

“Een van de focuspunten in mijn eerste honderd dagen was peilen wat de analisten en de markt van ons bedrijf begrepen. Er bleken heel wat onjuiste opvattingen te bestaan. Ja, we zijn gestart door live herhalingen tijdens sportuitzendingen technisch mogelijk te maken, maar nu gaan we veel breder dan dat. Er zijn onder meer nieuws, media en entertainment bij gekomen. Denk maar aan evenementen als The Voice, die met onze apparatuur worden opgenomen.”

“Het gaat nu ook verder dan de livecreatie van beelden. Hoe beheer je die content? Hoe kan je die te gelde maken? Hoe richt je je workflows in? We zijn uitgegroeid tot een volwaardig deel van de contentproductie van grote omroepen wereldwijd, waaronder TF1, Canal+, CNN … Maar we zitten even goed bij productiehuizen, sportfederaties en bedrijven. De creatie van content wereldwijd stijgt exponentieel, en dat komt ons alleen maar ten goede.”

3 Wat zijn uw passies?

“Ik hou van sport, niet zozeer om ernaar te kijken, maar om zelf te beoefenen. Je kunt mij meerdere malen per jaar skilatten zien aanbinden. Voor mij is skiën vrijheid. Je zit in de bergen en de natuur, maar je hebt ook controle. Het is de balans tussen controleren en loslaten, en daar hou ik van.”

De CFO Podcast wordt op maandagavond uitgezonden op Trends Z en is ook te bekijken op Trends.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise