Onlinefacturatieplatform Cashfeed haalt geld op voor groeispurt

Cashfeed helpt ondernemers en boekhouders bij een efficiënter administratieproces.
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Vier maanden na zijn oprichting krijgt de elektronische facturatietool Cashfeed een kapitaalinjectie van 1,3 miljoen euro. Met dat geld wil de zesde StarrApps-telg inspelen op groeikansen, met het oog op de verplichte e-facturatie begin 2026.

Hoe gepassioneerd ondernemers ook zijn, de bijbehorende boekhouding zien de meesten als een noodzakelijk kwaad. Bovendien werken velen nog met Excel-bestanden of verouderde en trage systemen. “Veel bedrijfsleiders en accountants verliezen nog te veel tijd aan opzoekwerk en manuele administratie. Onze tool automatiseert het hele proces, van inbox tot betaling”, zegt Dennis Verjans, medeoprichter van Cashfeed. Het slimme facturatieplatform van de Gentse start-up neemt ondernemers die financiële rompslomp uit handen.

Zo haalt de software facturen automatisch uit mailboxen, banktransacties, geconnecteerde boekhoudprogramma’s en portalen met betalende functies zoals LinkedIn en GoogleAds. Gelijktijdig verlicht het platform ook de werklast van boekhouders door de facturen automatisch te scannen. Op termijn zal de software die data ook meteen koppelen aan de juiste boekhoudinfo, zoals btw-codes en grootboekrekeningen.

“Facturen en betalingen beheren kan zo tot tien keer sneller”, zegt Verjans. “Bovendien is onze oplossing aangesloten op het Peppol-netwerk (een beveiligd en gestandaardiseerd Europees netwerk om betaaldocumenten uit te wisselen, nvdr) en werkt ze naadloos samen met externe software. Daardoor kunnen maand- of kwartaalafsluitingen tot drie keer sneller worden afgerond.”

Groeispurt

Vanaf 2026 zijn ondernemers verplicht gebruik te maken van e-facturatie. Wie nog niet is overgestapt op digitale facturatietools – en dat zijn er heel wat – zal dat nog voor het jaareinde moeten realiseren. Met het oog op die groeispurt heeft Cashfeed 1,3 miljoen euro binnengehaald. De ronde werd geleid door het Antwerpse techfonds Pitchdrive, met steun van de start-upfabriek StarApps en Vlaio. Het geld zal onder meer gebruikt worden om het product verder te verfijnen en te verdiepen. Daarom gaat de starter ook een strategisch samenwerking aan met Baker Tilly. Het accountancy- en advieskantoor zal de tool actief bij zijn klanten testen en van feedback voorzien.

“Op korte termijn willen we volop inspelen op die nieuwe e-facturatieverplichting”, zegt medeoprichter Stijn Heuninck. “We willen dé referentie voor slimme facturatie worden in België. Daarna kijken we over de grenzen heen. Tegen 2030 zullen ook heel wat andere Europese landen moeten voldoen aan de ViDA-regelgeving (de digitale omslag van de btw-betalingen om fraude te bestrijden en administratieve lasten te verlichten, nvdr) rond e-facturatie. Dat opent mooie perspectieven.”

Cashfeed werd in maart opgericht door Dennis Verjans en Stijn Heuninck. De start-up focust in eerste instantie op btw-plichtigen die werken met een externe boekhouder, zoals eenmanszaken en zelfstandigen in bijberoep, en kleine bedrijven. Toch reiken de ambities ook verder naar grote bedrijven, zei Heuninck eerder al in een gesprek met Trends. Het techbedrijf heeft na vier maanden al 350 klanten, waaronder de cybersecurityspecialist Aikido en het bestel- en betaalplatform orderBilly. De start-up verwerkte in die tijd meer dan 31.000 facturen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content