Carglass, de geldkoe van D’Ieteren Group

Carglass
Carglass
Daan Killemaes
Daan Killemaes Hoofdeconoom Trends

Carglass is een van de kroonjuwelen van D’Ieteren Group. De sterke cashflows van de hersteller van voertuigbeglazing financieren de recente miljardendeal tussen de familiale aandeelhouders van de holding.

Carglass keert uit, Carglass financiert’ zou net zo goed de tekst van het bekende reclamedeuntje ‘Carglass herstelt, Carglass vervangt’ kunnen zijn. Belron, een wereldwijde hersteller van voertuigbeglazing met Carglass als een van de belangrijkste merken, rijgt al jaren de sterke resultaten en dito cashflows aan elkaar. Dat geld stroomt via dividenden naar de moederholding D’Ieteren Group, die 50,1 procent van Belron in handen heeft. Voor de holding is deze participatie het kroonjuweel, naast belangen in D’Ieteren Auto, TVH, PHE en Moleskine.

Cashflow Carglass

Het mag dus niet verbazen dat Carglass hoog opduikt in de cashflowranglijst van beste familiebedrijven van België. UCB staat helemaal bovenaan, net als in de ranglijst volgens toegevoegde waarde.

In 2022 behaalde Carglass nv, de vennootschap die de Belgische activiteiten overkoepelt, een cashflow van 714 miljoen euro. Dat is verbazend veel gegeven de beperkte omvang van de Belgische markt, waarop Carglass een omzet van 296 miljoen euro en een bedrijfswinst van 10 miljoen euro wist te verdienen in 2022. De structuur van Belron zit echter zo in elkaar dat Carglass nv ook de Amerikaanse activiteiten overkoepelt. In 2022 keerde de Amerikaanse dochter Belron US een dividend van 674 miljoen euro uit aan Carglass nv. Dankzij de gecumuleerde dividendstromen van Belron US kon Carglass nv eind 2023 het besluit nemen om voor 1,6 miljard euro dividenden uit te keren aan Belron. Dat geld vond uiteindelijk zijn weg naar D’Ieteren Group, die 50,1 procent van Belron controleert.

Sensoren

Vorige maand besloot D’Ieteren een turbo te zetten op deze geldstromen vanuit Belron. Nicolas D’Ieteren koopt een belang van 16,7 procent in de holding over van zijn neef Olivier Périer. Om de deal te financieren keert D’Ieteren Group een superdividend van 74 euro per aandeel uit. Dat kost de holding ongeveer 4 miljard euro. D’Ieteren Group kan dat geld op tafel leggen dankzij Belron, dat voor bijna 4 miljard euro nieuwe schulden maakt om een dividend van 4,3 miljard euro uit te keren, dat dus voor 50,1 procent naar D’Ieteren Group vloeit.

Op het einde van de rit blijf Belron achter met een hoge schuldenlast van 8,9 miljard euro of 5,5 keer de bedrijfscashflow. Het management verwacht echter dat Belron en Carglass cashflows blijven spuwen, zodat de schuldgraad snel zal dalen. Belron spint garen bij de trend dat autovoorruiten met steeds meer sensoren en veiligheidssystemen worden uitgerust. Bij een herstelling is ook een kalibratie van deze systemen nodig, wat voor Carglass een lucratievere opdracht is dat het louter herstellen van een sterretje. Sinds 2017 heeft Belron al voor ruim 5 miljard euro dividenden uitgekeerd, waarbij de schuldgraad steeds onder controle bleef.

Lees ook: dit zijn de beste Belgische familiebedrijven

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content