Bpost blijft ongevoelig voor dalende postvolumes
De halfjaarcijfers die bpost twee maanden na zijn beursintroductie heeft gepresenteerd, bevestigen de verwachtingen die het management bij de beursintroductie had geschapen.
De halfjaarcijfers die bpost twee maanden na zijn beursintroductie heeft gepresenteerd, bevestigen de verwachtingen die het management bij de beursintroductie had geschapen.
Bpost spreekt zelf van ‘veerkrachtige halfjaarresultaten’ en wijt de goede cijfers aan de groei van de pakjesactiviteiten. Die kenden een organische groei met 16,8 miljoen euro en konden rekenen op een omzetverhoging van 16,9 mijoen door de consolidatie van het resultaat van Landmark Global, dat bpost begin januari overnam.
In de eerste jaarhelft bedroeg de omzet 1.235 miljoen euro , dat is iets meer dan de 1.229 miljoen in de eerste zes maanden van 2012. De nettowinst steeg tegenover de eerste helft van 2012 van 176 naar 191 miljoen euro. De bedrijfskasstroom daalde daarentegen van 331 naar 326 miljoen.
De dalende postvolumes laten zich ook in ons land feller voelen dan in het verleden. Vooral in het eerste kwartaal van 2013 viel de binnenlandse postbedeling terug met 5,6 procent. In het tweede kwartaal was die daling beperkt tot 3,8 procent. Daarmee blijft de daling van het postvolume in ons land al bij al nog beperkt. Bij onze noorderburen kreeg PostNL een terugval van ruim 11 procent te verwerken.
Naast een goed resultaat van de pakjesafdeling kon bpost traditioneel rekenen op de positieve effecten van de zogenaamde productiviteitsverbetering. Dat gebeurt onder andere via het personeelsbestand. De omvang en leeftijdspiramide van het personeelsbestand biedt ruimte voor ongeveer 800 natuurlijke afvloeiingen per jaar. Tussen januari en juni bedrijfskosten met 19,5 miljoen euro. Daarvan kwam 6,3 miljoen van gedaalde personeelskosten.
Voor de tweede jaarhelft verwacht het management stabiele opbrengsten. Johnny Thijs gelooft daarbij dat de groei van e-commerce dalende postvolumes zullen compenseren. Hij liet optekenen: “Ik ben tevreden met de positieve ontwikkeling van onze pakjesomzet omdat die een belangrijk onderdeel vormt van onze strategie voor de toekomst.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier