Bpost bij beste leerlingen van de klas
Terwijl de intekenperiode voor de beursintroductie van bpost is begonnen, komt Accenture met een rapport over de postsector. Volgens de internationale vergelijking doet bpost het niet slecht.
Terwijl de intekenperiode voor de beursintroductie van bpost is begonnen, komt Accenture met een rapport over de postsector. Volgens de internationale vergelijking doet bpost het niet slecht.
De beursgang van bpost laat zich het gemakkelijkst samenvatten als een exitformule voor het investeringsfonds CVC. Dat doet niets af aan het opmerkelijke traject van het Belgische postbedrijf. In een markt die wordt gekenmerkt door dalende postvolumes wist bpost zich van een traditioneel en lokaal postbedrijf om te turnen in een goed presterende onderneming die het midden houdt tussen postbedrijf en dienstenleverancier. Die prestatie blijkt ook uit het recentste rapport van Accenture over de internationale postmarkt.
Voor het rapport gebruikte Accenture de publiek beschikbare gegevens van 2011. Op basis daarvan vergeleek het de prestaties van 26 postbedrijven van over de hele wereld. Accenture ziet daarbij vier grote categorieën. De globale spelers die meer dan een kwart van hun omzet buiten hun thuismarkt boeken, regionale spelers die minstens 12,5 procent halen uit buurlanden, dienstenleveranciers op zoek naar diversificatie en de traditionele, nationale postbedrijven. Bpost is een van de beste leerlingen in die laatste categorie.
“Eigenlijk hanteren we die categorieën al bijna vijf jaar om onze research naar postbedrijven te structureren”, zegt Brody Buhler, managing director van de Global Postal Practice van Accenture. “De onderverdeling is stilaan aan vernieuwing toe. Ik zie nog drie grote groepen. De eerste zijn de bedrijven die volop voor differentiatie gaan, een tweede groep zet vooral in op pakjespost en een derde probeert marktaandeel af te nemen van regionale concurrenten. Een beetje zoals Post.nl. Dat wist een volumedaling van 6 procent te compenseren door in het Verenigd Koninkrijk marktaandeel in te pikken.”
Bpost is in transitie
Hoewel Accenture bpost beschrijft als een traditioneel bedrijf, dat dus vooral van klassiek post en zijn lokale markt afhangt, zeggen de adviseurs dat het bedrijf verandert. Tot op heden kwam bij bpost veel van de verbetering van het resultaat van personeelsreorganisaties en van een tariefverhoging. Structureel verschuift het ook. En daarbij hoort bpost tot de bedrijven die investeren in pakjespost.
Zo stelt Accenture vast dat de toename van pakjespost in de totale inkomstenstroom nergens zo sterk steeg als bij bpost (+31% in 2011). “De komst van e-commerce zal die tendens nog vergroten”, weet ook Hendrik De Wilde, managing director overheidssector Belux. “Tegenover vijf jaar geleden is bpost duidelijk opgeschoven in de richting van een dienstenleverancier op zoek naar innovaties en in de pakjespost.”
Het rapport legt nogal de nadruk op de noodzaak van een consumentgedreven strategie. De postbedrijven die vanuit de consument denken zullen de winnaars zijn, zo valt eigenlijk het toekomstbeeld samen te vatten.
“Historisch richtte iedereen zich op de afzender, maar de toekomstige winst zit vooral bij de ontvangers. De rol van de post wordt veel minder om iets op een bepaald adres af te leveren, maar om eigenlijk een persoon te beleveren op de plek waar hij dat verkiest. Dat vergt een nauwe band met de consument. En wie op dat terrein goed positie kiest, kan marktaandeel van zijn concurrenten afsnoepen”, zegt Buhler.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier