BP dondert uit top 100 sterkste merken
De reputatie van de Britse oliereus British Petroleum (BP) heeft een stevige deuk gekregen, als gevolg van de zware olieramp in de Golf van Mexico. Het merk is namelijk uit de top 100 van sterkste wereldmerken geknikkerd.
De top honderd van sterkste wereldmerken wordt jaarlijks opgesteld door het merkenadviesbureau Interbrand. Coca Cola prijkt net als de vorige jaren op nummer één.
Interbrand stelt zijn lijst van sterke wereldmerken samen op basis van onder meer de reputatie van een merk, de kracht om toptalent aan te trekken en het vermogen om de consument te behagen.
Dit jaar is het opmerkelijk dat de technologiemerken hun bestaande dominantie zien toenemen. IBM, Microsoft en Google bezetten respectievelijk de tweede, derde en vierde plaats in de rangschikking. Internetzoekrobot Google ziet zijn waarde zelfs met 36 procent toenemen in een jaar tijd. Computergigant HP komt voor het eerst in de top tien terecht.
Een ander opmerkelijke vastelling is de dominantie van de VS. Negen van de bedrijven uit de top tien zijn van Amerikaanse oorsprong. Het Finse Nokia blijft de uitzondering. Bovendien nemen de Amerikaanse bedrijven 50 plaatsen uit de top 100 voor hun rekening.
De bekendmaking van de gereputeerde lijst van Interbrand brengt wel slecht nieuws voor BP. De petroleumreus valt in één klap uit de rangschikking, na een 84ste plaats in 2009 . Ook slecht nieuws voor de Japanse autobouwer Toyota, die 16 procent van zijn merkwaarde verliest en op plaats 11 terechtkomt. De top 100 telt overigens geen enkel Belgisch bedrijf.
De top 10
1. Coca-Cola
2. IBM
3. Microsoft
4. Google
5. General Electric
6. McDonald’s
7. Intel
8. Nokia
9. Walt Disney
10. Hewlett Packard
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier