Bonmush: van vlees tot oesterzwam

Caroline Vercauteren
Caroline Vercauteren
Thomas Smolders medewerker Trends

Nadat Caroline Vercauteren het slagersbedrijf van haar schoonouders had overgenomen, maakte ze een bocht van 180 graden en ging ze volledig op de productie van alternatieven voor vlees en vis focussen. Dankzij een doorgedreven digitalisering is Bonmush klaar voor een groeispurt.

Jarenlang was Caroline Vercauteren als apotheker actief, tot er in 2017 bij haar wat begon te knagen. Ze had het wat gezien in de farmasector, maar het was pas toen ze met haar schoonouders in gesprek raakte over haar twijfels dat ze haar professionele carrière een andere wending gaf. Niet dat het echtpaar iets met het apotheekwezen heeft: ze waren de vierde generatie achter de slagerij en het charcuteriebedrijf BonRill. “Mijn man Thomas Vandromme was voorbestemd om de zaak over te nemen, maar hij zag dat niet zitten. Toen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en aan mijn schoonouders gezegd dat ik dat wel wilde doen”, zegt Vercauteren.

Al vrij snel na de overname doken enkele generatieconflicten op en zette het echtpaar Vandromme een stap opzij. Zo kon het bedrijf volop inzetten op een wel zeer ingrijpende traditie: Vercauteren besloot het vlees voortaan links te laten liggen. “Ik wilde graag charcuterie blijven maken, maar op basis van een grondstof die we lokaal kunnen kweken en waar weinig water of land voor nodig is: de oesterzwam.”

Beluister de podcast of lees hieronder verder:

De webshop als proeftuin

In 2022 werd die transformatie compleet toen de naam veranderde van BonRill, vernoemd naar de rillettes, in Bonmush. Tegenwoordig produceert het Ieperse bedrijf onder andere vegetarische spreads, worsten en burgers. “60 procent van onze verkoop verloopt via de retail, en 30 procent via de groothandel die levert aan horecazaken of scholen. De overige 10 procent verkopen we via onze webshop rechtstreeks aan eindconsumenten”, zegt Vercauteren.

Die webshop werd in 2023 gelanceerd en dient vooral als proeftuin voor Bonmush. “We produceren alles zelf, waardoor we in theorie zeer veel dingen met oesterzwammen kunnen maken. We hebben bijvoorbeeld veel vraag naar vegan producten, die men op de webshop kan kopen. De volumes liggen hier een stuk lager dan wat een retailspeler van ons zou verwachten, en we kunnen ook eigen online acties voeren.”

‘Enkel door er letterlijk naar te vragen kun je mensen laten stilstaan bij waarom ze het kopen’

De ruggengraat van Bonmush

Retailers bestellen tegenwoordig via mail of via hun eigen aankoopplatform, wat een hele verandering is in vergelijking met hoe het vroeger verliep. “In de tijd van mijn schoonouders was dat met pen en papier, en was er continu een vertegenwoordiger op de baan. Niet alleen ons productportfolio is aangepast, maar ook onze klanten. Vroeger leverden we veel aan slagers en traiteurs, nu gaat dat veel breder.”

De retailers waar Bonmush aan levert, zijn steeds meer op zoek naar kleine, lokale merken, maar moeten volgens Vercauteren ook rekening houden met een andere mindset. “Supermarkten moeten beseffen dat het heel wat kost om te investeren in een ERP-pakket (enterprise resource planning) of een VMI-programma (vendor managed inventory) zoals de grote voedingsproducenten hebben. Wanneer ze kleine spelers als leverancier willen, zullen ze ook voldoende moeten meedenken.”

Bij Bonmush valt dat wel mee, want het begon al in 2017 met de implementatie van de ERP-software van Microsoft. Vercauteren: “Die software is de ruggengraat van ons bedrijf. Er kan niets bewegen in ons bedrijf zonder dat we het geregistreerd hebben, want de volledige planning en alle inkopen regelen we hier.”

Vraag en aanbod

De inventarisatie van alle producten kostte veel tijd, maar Vercauteren is blij dat Bonmush er als klein bedrijf in geslaagd is. “Hoe vroeger je eraan begint, hoe minder miserie je later zal hebben. Nu kunnen we de ingrediënten die we gebruiken steeds scannen, en krijgen we een automatische melding als bijvoorbeeld het zout bijna op is. Sommige werknemers zijn al twintig jaar in het bedrijf aan de slag, maar ik heb het geluk dat mijn schoonouders altijd vooruitstrevend waren. Door die mindset hebben we iedereen meteen meegekregen in deze digitale transitie”, zegt Vercauteren.

Die digitalisering staat ook toe om vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen. “Onze producten hebben een lange houdbaarheid, waardoor je een minimale hoeveelheid afval hebt. Om de vraag te voorspellen, combineren we in ons ERP-systeem historische data met algemene trends. In de zomer smeert men bijvoorbeeld minder boterhammen, waardoor we weten dat we minder spreads moeten produceren. Hoe meer relevante data we erin steken, hoe beter de uitkomst.”

Ook de webshop is een interessante graadmeter, want daar staat Bonmush in direct contact met de eindconsument. “Doordat we alles zelf produceren, kunnen we snel inspelen op trends. Nu hebben we bijvoorbeeld een bolognesesaus, die we eerst produceerden in een batch van 50 kilo. Nadat we die in onze webshop hebben verkocht, kunnen we naar een retailer of een restaurantketen stappen met de inzichten die we daar opstaken. We zien bijvoorbeeld dat we vooral populair zijn bij mensen tussen 25 en 45 jaar, die zeer bewust leven.”

Heel wat van die informatie wordt ook verzameld door in gesprek te gaan met klanten, zegt Vercauteren. “We combineren het digitale hier met het menselijke. Onlangs stonden we bijvoorbeeld op een festival met onze producten, en dan vraag ik aan mensen wat ze van onze producten of de verpakking vinden. Dat is zo’n belangrijke informatie, en enkel door er letterlijk naar te vragen kun je mensen laten stilstaan bij waarom ze het kopen.”

Deel je kennis

Afhankelijk van de functietitel krijgt men bij Bonmush toegang tot die informatie. Vercauteren bekijkt die tendensen niet alleen op haar dashboards, maar deelt die kennis ook met klanten. “Mensen kopen van mensen, ook in de b2b-wereld. Zeker in de voedingssector wil men weten wie er achter een product zit. Door proactief onze kennis met die klanten te delen, kunnen we elkaar versterken.”

Beluister de podcastreeks Business Intelligence op Trends.be, Spotify of uw favoriete podcastapp.

Partner Content