BMW start met productie waterstofauto in 2028: ‘Mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie’

© Getty

De Duitse luxewagenbouwer BMW wil in 2028 met de serieproductie van een waterstofauto beginnen. BMW gaat samen met de Japanse autoreus Toyota een brandstofcelsysteem ontwikkelen. Dat hebben beide bedrijven donderdag aangekondigd in een persbericht.

Toyota en BMW hebben een overeenkomst getekend ‘om een waterstofmaatschappij te creëren en om samen te werken aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen en de verbetering van de infrastructuur’.

Het brandstofcelsysteem van de derde generatie zal in modellen van beide bedrijven ingebouwd worden. BMW en Toyota willen ook synergieën creëren door samen te werken op het gebied van ontwikkeling en inkoop en de kosten verlagen door aandrijflijneenheden samen te voegen.

‘Mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie’

BMW-topman Oliver Zipse spreekt over ‘een mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie’. “Het zal een tijdperk inluiden van grote vraag naar elektrische voertuigen op brandstofcellen.”

Toyota-topman Koji Sato zegt blij te zijn dat de samenwerking tussen BMW en Toyota een nieuwe fase ingegaan is. “We zullen onze inspanningen samen met BMW en partners in verschillende sectoren versnellen om een toekomst te realiseren waarin waterstofenergie de maatschappij ondersteunt.”

Omdat de grondstoffen voor batterijen schaarser worden en de laadinfrastructuur voor elektrische wagens ontoereikend blijft, wil BMW niet al zijn eieren in één mandje leggen. Zipse ziet daarom elektrische auto’s die hun stroom uit waterstof halen in plaats van uit een batterij als een perfecte aanvulling.

Een waterstofauto rijdt met groene waterstof even emissievrij als een elektrische wagen met batterij. In tegenstelling tot de wagen met batterij kan die echter ook grote afstanden afleggen zonder lange laadpauzes. Waterstof tanken duurt slechts drie minuten en de waterstofauto stoot enkel waterdamp uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content