Start-up Bloomlife verandert succesvol van strategie en rondt financieringsronde van 12,2 miljoen euro af

Julien Penders, de oprichter van Bloomlife
Christophe Charlot redacteur Trends - Tendances

Bloomlife, de Belgische start-up die de voormalige voorzitter van Samsung, de oprichter van Salesforce en ondernemer Richard Branson aantrok, heeft zopas 12,2 miljoen euro opgehaald. Dat zou het bedrijf staande moeten houden, nu het zijn strategie volledig heeft veranderd.

De start-up Bloomlife, gespecialiseerd in het thuis monitoren van zwangerschappen, heeft zojuist een financieringsronde van 12,2 miljoen dollar afgerond. “Hoewel de omgeving niet gemakkelijk is en de verwachtingen van investeerders veel strenger zijn, zijn we erin geslaagd een goede financieringsronde af te ronden die ervoor zorgt dat we kunnen blijven groeien”, zegt oprichter Julien Penders tevreden. Het is een goede deal op een moment dat de in België gevestigde start-up, die commercieel alleen actief is op de Amerikaanse markt, midden in een periode van snelle ontwikkeling zit en nog niet winstgevend is.

Bloomlife: inspelen op hoogrisicozwangerschappen

Het bedrijf is actief in connected health en speelt in op een maatschappelijk probleem: hoogrisicozwangerschappen. In de Verenigde Staten zou een kwart van de zwangere vrouwen een risico lopen door diabetes of een hoge bloeddruk. De oplossing van Bloomlife? Een klein apparaat uitgerust met sensoren om informatie over de zwangerschap te verzamelen.

De oorspronkelijke aanpak van de oprichters was het monitoringtoestel te verhuren aan zwangere vrouwen gekoppeld aan een abonnement.
“Dat begon heel goed”, vertelt Julien Penders. “We verkochten duizend stuks per maand.” Maar alleen aanstaande moeders die het financieel beter hadden, konden het zich veroorloven, want de oplossing van Bloomlife was niet goedgekeurd door de Food and Drug Administration (FDA), de Amerikaanse gezondheidswaakhond. Daarom kregen ze geen vergoeding en kon Bloomlife geen steun van artsen verwachten.

Daarom schakelde het over op een nieuw bedrijfsmodel. In plaats van het product rechtstreeks aan de consument aan te bieden, besloot het jonge bedrijf de goedkeuring van de FDA te verkrijgen en zich vervolgens te positioneren in de business-to-business-to-consumermarkt. Het was de bedoeling partnerschappen aan te bieden aan grote Amerikaanse ziekenhuizen, die Bloomlife zouden aanraden aan hun risicopatiënten. Bloomlife wordt dan betaald door het ziekenhuis, dat op zijn beurt wordt terugbetaald door de verzekeringsmaatschappijen.

Nieuwe diensten

De start-up kreeg in de lente van dit jaar de goedkeuring van de FDA. Maar de omschakeling was niet zo eenvoudig. Bloomlife heeft alle inkomsten uit zijn directe activiteiten met aanstaande moeders moeten stopzetten. Contracten met ziekenhuizen afsluiten kost tijd: soms twaalf tot achttien maanden. Bloomlife is erin geslaagd dat tijdsbestek aanzienlijk te verkorten dankzij een partnerschap met PeriGen, een bekende Amerikaanse speler in perinatale software. Het heeft het eerste netwerk voor hoogrisicozwangerschappen in Arizona opgericht. Twee andere centra hebben net besloten met Bloomlife samen te werken.

Het opgehaalde geld dient om die aanpak te ondersteunen. Daarna is Julien Penders van plan zijn oplossing te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden. Naast het meten van de bloeddruk en diabetes is Bloomlife van plan foetale monitoring te lanceren. Met 12,2 miljoen dollar wil de start-up zijn omvang verdubbelen tegen 2026, wanneer het zich ook in Europa wil lanceren en winstgevend wil worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content