Het oranje van Blokker keert in een hoog tempo terug in de Nederlandse winkelstraten. Onder leiding van Roland Palmer, lid van de Blokker-familie, werkt de winkelketen aan een comeback.
Telkens als Blokker een nieuwe winkel opent, staan rijen mensen te wachten. De oer-Hollandse warenhuisketen die in november vorig jaar failliet werd verklaard, werd gemist. In Hengelo telde de verslaggever van het dagblad Tubantia ’s ochtends vroeg 35 klanten die popelden om naar binnen te kunnen. Hun Blokker ging begin september weer open. In Son en Breugel stond een klant al vanaf 7 uur ’s ochtends voor de deur, noteerde het Eindhovens Dagblad. Om 10 uur liep ze de winkel in en kocht ze een bakplaat.
Blokker is deze zomer begonnen met een wederopstanding. Inmiddels heeft de keten dik veertig nieuwe winkels, ook in de meeste grote steden. Het personeel verwelkomde de klanten met oranje tulpen. Geregeld was Roland Palmer erbij om die uit te delen. Na het faillissement in november 2024 nam hij de merknaam en de franchiserechten van Blokker over. Palmer kende het bedrijf goed: tussen 2011 en 2015 was hij er CEO. Hij is het neefje van de broers Jaap en Ab Blokker, die de onderneming groot maakten maar ook in problemen brachten.
Weinig veranderd
Bij het faillissement werden 350 winkels gesloten en verloren ruim 3.500 medewerkers hun baan. Nu zijn er weer honderden mensen aan het werk. De komende weken openen nog eens twee winkels, in Doetinchem en Schagen. De voorlopige teller staat dan op 55 Blokker-vestigingen.
Aan het assortiment is weinig veranderd. In de nieuwe Blokker-winkels zijn de paden tussen de schappen breder, dat wel.
Voorlopig blijft het daarbij. Palmer gaat eerst evalueren, zei hij begin augustus. “De winkels, het assortiment, de logistiek. Kijken wat goed gaat en wat beter kan. Die evaluatie bepaalt hoe we verder groeien. Op hoeveel plaatsen gaan wij winkels openen? Hoeveel assortiment voegen we toe? Als het oordeel goed uitpakt, gaan we volgend jaar weer verder met openingen.” Palmer heeft een lijst met 200 mogelijke vestigingsplekken. “Er zijn gewoon locaties waar een Blokker móét zitten.” In 2026 gaat ook de webshop van Blokker weer open.
Het tweede leven van Blokker is een verrassing, want vrijwel niemand zag nog brood in de keten – op de trouwe klanten na. Ondanks meerdere reorganisaties en opfrisbeurten werd Blokker als ouderwets en stoffig gezien. Aan het assortiment – makkelijk online te krijgen of goedkoper bij Action – is weinig veranderd. In de nieuwe Blokker-winkels zijn de paden tussen de schappen breder, dat wel. Zo kunnen klanten makkelijker met rollators en kinderwagens manoeuvreren.
‘Boven verwachting’
Lef kan Roland Palmer niet worden ontzegd. “De service én een praatje, daar komen onze klanten voor”, zegt hij in het AD. Medewerkers en klanten zijn trouw aan ‘hun’ Blokker. Op de locaties waar hij nieuwe Blokkers opende of waar hij zijn pijlen op richt in de volgende fase, zaten de goedlopende winkels.
Dat maakt zijn slaagkans groter. Het nieuwe Blokker torst niet de ballast van slechtlopende winkels waar geld bij moet en van schulden die deels met de winsten van succesvolle winkels moeten worden afgelost.
Veel zal afhangen van het assortiment dat Palmer toevoegt. Concurreren met de discounter Action of met Coolblue heeft weinig zin. Hij noemde de omzetten tot nu toe “bemoedigend en boven verwachting”, maar weet ook: “De echte weken die in de winkelwereld tellen, liggen in het najaar.”