‘Bill shock’-regeling werkt niet voor bedrijven
Particulieren die meer dan 50 euro data verbruiken buiten de Europese Unie, krijgen een alarm. ICT managers niet.
Particulieren die meer dan 50 euro data verbruiken buiten de Europese Unie, krijgen een alarm. ICT managers niet.
De mobiele operatoren werken maatregelen uit om de Europese roamingverordening van juni 2012 in de praktijk te brengen. Klanten mogen vanaf 1 juli 2014 niet langer gebonden zijn aan hun nationale provider als ze bellen in het buitenland (‘roamen’). Zij moeten afzonderlijke contracten voor roamingdiensten kunnen afsluiten.
Tijdens de uitwerking van die regeling blijkt volgens de vereniging van telecomgebruikers Intug dat de operatoren te weinig aandacht hebben voor de noden van de bedrijven. Dat is ook het geval met de regulering tegen de zogenaamde ‘bill shock’, die al lang probleemloos had moeten werken. Sinds 1 juni 2012 krijgen reizigers buiten de EU een standaardlimiet van 50 euro (zonder btw) voor dataverbruik opgelegd. Zij moeten dan bevestigen of ze doorgaan of niet. Een maatregel met hetzelfde doel zijn de sms’en die bij grensoverschrijdingen de tarieven uitleggen.
“De ICT-managers van bedrijven krijgen die informatie niet. Zij hebben ook niet de mogelijkheid om te beslissen welke werknemers verder mogen roamen als ze hun limiet hebben bereikt”, zegt Intug in een mededeling. “Werknemers zelf krijgen verwarrende boodschappen.”
ICT-managers willen ingelicht worden als een werknemer een drempel bereikt. Zij willen zelf kunnen beslissen om extra roamingcapaciteit te kopen.
In dezelfde lijn wil Intug ook dat de keuze van de roamingprovider niet aan de werknemer wordt overgelaten. “Het kan toch niet dat een werknemer naar Italië reist en daar plots moet kiezen uit een lijst van roamingproviders die hij niet kent”, zegt Danielle Jacobs, directeur van de Belgische gebruikersvereniging Beltug en voorzitter van Intug. Intug wil dat de bedrijven de keuze maken en voor al hun werknemers roamingtarieven kunnen onderhandelen.
Om de verordening te kunnen uitvoeren, moeten operatoren hun particuliere gebruikers dan wel kunnen onderscheiden van gebruikers met een bedrijfs-gsm en -contract.
Reacties
Frédérique Verbiest, woordvoerder van Belgacom, erkent dat Belgacom geen systeem heeft om ICT-managers op de hoogte te houden van alarmen die afgaan bij hun gebruikers. Verbiest: “Individuele klanten kunnen wel hun verbruik opvolgen via de hello! app of via e-services. Er zijn tegenwoordig ook minder verrassingen met datafacturen omdat klanten beter weten hoe ze hun smartphone moeten instellen.”
Wegens de vakantie kon Mobistar zijn roamingexpert niet meteen voor een reactie bereiken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier