Beste advocatenkantoor in antitrust- en mededingingsrecht: Covington & Burling
Covington & Burling werd door de jury van de Trends Legal Awards 2015 geselecteerd als beste advocatenkantoor in antitrust- en mededingingsrecht. Het kantoor telt wereldwijd 850 advocaten.
Covington & Burling heeft sinds 1990 een poot in Brussel, die zich met 25 advocaten sterk profileert in Europese en internationale handelszaken.
In 2014 behandelde het kantoor met succes de zaak -Brabomills, in onderzoek wegens kartelvorming in de broodbloemsector, voor het Brusselse hof van beroep, dat een schadevergoeding vernietigde. Hetzelfde hof ging in op de argumenten van het kantoor in een interim-beslissing over een kartelzaak rond PSA Antwerp. Het kantoor trad ook op voor deze goederenbehandelaar in het kader van de juridische aanval van Katoen Natie tegen de Vlaamse regering wegens staatssteun en machtsmisbruik. Covington werkte ook voor schoonmaakmiddelenproducent Bolton in de zaak rond mogelijke kartelvorming.
Ook De Persgroep deed een beroep op de diensten van Covington in het fusiedossier Mediahuis. Medialaan legde via het kantoor dan weer een klacht neer bij de Europese Commissie na de overname van SBS Belgium door Telenet.
Covington staat ook de Belgische staat bij in de staatssteundossiers rond Dexia, Belfius en Arco. Die dossiers worden behandeld door Johan Ysewyn. Hij verliet Clifford Chance in juni 2014 om Covingtons mededingingspraktijk te leiden. Zijn Belgische mededingingsteam verhuisde mee. “Ysewyn heeft in een korte tijd een indrukwekkend mededingingsteam rond zich verzameld”, aldus een jurylid. Zo kwam Peter Camesasca over van Samsung, waar hij bedrijfsjurist was. “Hij betekent met zijn bedrijfservaring een grote meerwaarde voor dit kantoor”, klinkt het.
Covington wordt hoog ingeschat wegens zijn “resultaatgerichte aanpak”. Een ander jurylid wijst naar de Brabomills-zaak, die een precedent maakte in het Belgische mededingingsrecht en prijst het kantoor daarom om zijn “doorgedreven juridische reflectie”. “Dit gaat gepaard met een doorgedreven inzicht in het strategisch beleid van de klant, wat het kantoor ook praktijkgericht maakt. Die combinatie is zeldzaam.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier