Belgische CEO nog wat somberder in februari

© belga

Het ondernemersvertrouwen in België is in februari verder afgenomen, blijkt uit de maandelijkse conjunctuurenquête van de Nationale Bank van België (NBB).

De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank van België is in februari voor de tweede maand op rij gedaald, zelfs nog sterker dan in januari. Dat blijkt uit de maandelijkse conjunctuurenquête die de Nationale Bank in kaart brengt na een peiling bij een 7.000-tal bedrijfsleiders.

De indicator voor het ondernemersvertrouwen klokte in februari af op -6,6, tegenover -3,0 in januari.

Het vertrouwen van de bedrijfsleiders in ons land is in de eerste plaats sterk afgenomen in de verwerkende nijverheid en de bouwsector. Daar daalde de barometer met respectievelijk 4,9 en 4,6 punten verder onder nul.

Conjunctuurbarometer NBB
Conjunctuurbarometer NBB© Nationale Bank van België

De oorzaak van het verlies van vertrouwen moet zowel bij de verwerkende nijverheid als in de bouwsector vooral worden gezocht bij een dunner orderboekje.

Klein lichtpunt: de conjunctuur herstelde in de handel (+0,5) en, in geringe mate, in de dienstverlening aan de bedrijven (+0,2).

De algemene synthetische afgevlakte curve, die de onderliggende conjunctuurtrend weergeeft, blijft opwaarts gericht.

Niet enkel in België, ook in Duitsland staat de barometer die het ondermersklimaat peilt op ongunstig weer. Het vertrouwen van Duitse ondernemers in de economie is in februari namelijk voor de derde opeenvolgende maand gedaald, blijkt uit cijfers van het Ifo-instituut. De Ifo-index, die de verwachtingen voor de economische ontwikkeling in de komende drie tot zes maanden weergeeft, daalde in de tweede maand van het jaar van 107,3 naar 105,7.

De Duitse ondernemers maken zich in de eerste plaats zorgen over de wereldeconomie en de onrust op de financiële markten. Een wereldwijd kwakkelende economie brengt slecht nieuws mee voor de Duitse export.

(BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content