Belgacom wint mobiele klanten en betaalt 50 cent dividend
Belgacom beperkte zijn omzetdaling tot 3,2 procent. In tegenstelling tot Mobistar en Base won Belgacom mobiele klanten, 33.000 in totaal, met dank aan de bedrijfsdivisie. De residentiële inkomsten stijgen bij internet en tv.
De winst van 33.000 mobiele klanten en de hogere opbrengsten uit residentieel internet en tv zijn het goede nieuws bij Belgacom. De keerzijde is dat de nationale operator zijn marktaandeel verdedigt ten koste van zijn winst. Belgacom blijft wel op koers om zijn financiële doelstellingen voor 2013 te halen.
Belgacom betaalt op Sinterklaasdag een interim-dividend van 50 cent.
De omzet daalde 3,2 procent tot 1,568 miljard, vergeleken met dezelfde periode in 2012. Daarmee bleef de omzet 1,2 procent onder de gemiddelde verwachting van analisten. De daling is het gevolg van de regelgeving en de prijsconcurrentie in mobiele diensten, ook bij de bedrijven.
Er is ook minder eindapparatuur aan particulieren verkocht door de verkoop van The Phone House-winkels. De vastlijnproducten en het internationale filiaal BICS deden het dan weer goed.
De bedrijfskasstroom (ebitda) deed met 428 miljoen een half procent beter dan de verwachtingen. Dat was wel een daling met 7,7 procent of zelfs 9 procent, gecorrigeerd voor een aantal eenmalige elementen, vergeleken met 2012.
Gebundelde producten en eenvoudiger aanbiedingen blijven de rode draad. In mobiel verloor de operator wel 50.000 prepaid-klanten, maar hij won er 83.000 bij met een abonnement, gemeten over alle segmenten. De winst zit hier vooral in het bedrijfssegment.
Het aantal tv-abonnementen steeg 19.000 tot 1,447 miljoen. Er kwamen 8.000 vaste internetlijnen bij, tot 1,66 miljoen, en 17.000 bundels, tot 1,295 miljoen.
Het aantal vaste lijnen bleef dalen, met 33.000 deze keer, tot 2,969 miljoen.
Uit de cijfers konden we niet opmaken wat het succes is van SNOW, de bundel die Base bij Belgacom inkoopt.
In het derde kwartaal van 2013 investeerde Belgacom 176 miljoen of 11,5 procent van de groepsopbrengsten. Dat was flink minder dan de 201 miljoen waarmee analisten hadden gerekend.
Consumenten bellen minder
Het consumentensegment bracht 549 miljoen euro binnen, een daling met 6,5 procent.
Het aantal vaste lijnen in het consumentensegment daalde tegenover het tweede kwartaal met 20.000 (1,19%). Opmerkelijk is dat de opbrengst per lijn stijgt tot 20,3 euro (+2,8%), terwijl er tegelijk 6,7 procent minder wordt gebeld, telkens in vergelijking met een jaar geleden. Uiteindelijk verdiende Belgacom 2,2 procent minder aan spraak, tot 102 miljoen, vergeleken met 2012. Internet en tv compenseerden dat enigszins.
Internet bracht 90 miljoen binnen in het kwartaal, 5,6 procent meer dan in dezelfde periode van 2012. Tariefaanpassingen deden de opbrengst per abonnee met 1,7 procent stijgen tot 26,9 euro. Er kwamen ook 9000 abonnees bij.
Tv bracht 10,2 procent méér op dan in 2012, tot 67 miljoen. Belgacom won netto 14.000 nieuwe klanten en 5.000 meervoudige settopboxen.
In de 1,447 miljoen abonnementen (+8%) zitten 249.000 meervoudige streams, die de Vlaams-Brusselse concurrent Telenet in zijn cijfer van 2,1 miljoen abonnees niet meetelt. Hogere huurtarieven voor settopboxen dreven de maandelijkse opbrengst per abonnee omhoog tot 18,7 euro (+3,1%).
Na de prijzenslag in mobiele spraak, daalt de opbrengst daar met 25,8 procent, meer dan de tegenover daling met 21,5 procent van het eerste halfjaar. Residentieel mobiel spraakverkeer was nog goed voor 90 miljoen omzet. Belgacom verloor 49.000 prepaid-klanten. De winst van 37.000 abonnees wijt Belgacom aan het succes van de bundels met mobiel. Netto verloor Belgacom dus 12.000 mobiele residentiële klanten. Een mobiele klant voor spraak brengt nog 9,5 euro per maand op. Dat is stabiel over het jaar. Klanten bellen minder buiten de bundel.
249 sms’en per maand
Sms houdt relatief goed stand, al worden er nu bijna 5 procent minder sms’en verzonden per abonnee, nog 249 per maand. De omzet daalde 2,9 procent tot 81 miljoen euro. Mobiel internet (“geavanceerde data”) bracht 13 miljoen euro binnen, een daling met 9,6 procent. De gemiddelde opbrengst per gebruiker aan data steeg met 0,9 procent tot 8,8 euro, doordat er minder prepaid-klanten zijn.
Bijna 70 procent van de mobiele residentiële klanten waren eind september overgestapt naar nieuwe tariefplannen. Ter compensatie van de dalende omzet, bespaarde Belgacom in zijn consumentensegment 11,5 procent op verkoopkosten, onder meer door de verkoop van The Phone House-winkels en een goedkopere mix in zijn verkoopkanalen. De personeelskosten daalden 3,4 procent en de niet-personeelskosten zelfs met 15,7 procent.
Bedrijfssegment min 4,7 procent
In zijn bedrijfssegment daalde de omzet in het derde kwartaal met 4,7 procent tot 533 miljoen, iets sterker dan de 4,3 procentdaling in de eerste negen maanden.
De grote boosdoener daar was mobiel, met een inkomstenverlies van 16,7 procent in lijn met het eerste semester. Kleinere bedrijven schakelen om naar de nieuwe goedkope formules. De opbrengst in mobiel per gebruiker per maand (ARPU) daalde liefst 22,3 procent tot 17,8 euro. De 40.000 bijgewonnen SIM-kaarten (8%) compenseerde dat maar gedeeltelijk.
De opbrengsten uit mobiel internet en sms daalden met 5,8 procent tot 52 miljoen. De ARPU hier lag op 11,1 euro. Sms daalde met 9,5 procent, onder meer door grotere volumes gratis sms.
De omzet uit ICT-diensten daalde licht met 0,6 procent tot 166 miljoen euro. Belgacom wijt dit aan de economische conjunctuur (Telenet rapporteerde overigens een stijging met 5 procent in dit segment), maar ook aan de opkomst van de cloud, vooral in Groot-Brittannië. Clouddiensten worden maandelijks gefactureerd en niet meer eenmalig.
Belgacom compenseerde de dalingen in zijn bedrijfsunit enigszins met lagere verkoop- en andere kosten, maar de personeelsfactuur steeg nog wel met 2,4 procent.
Internationaal
Te midden van de NSA/GCHQ-affaire blijft het internationale filiaal BICS het goed doen met een omzetstijging van 3 procent tot 437 miljoen euro en een bedrijfswinstmarge vóór afschrijvingen en niet-terugkerende kosten van 7,3 procent. Het mobiele datavolume steeg met 26 procent en dat bracht de omzet uit data op 58 miljoen (+15%). Ook spraak steeg nog 1,4 procent, een gevolg van tijdelijk meer verkeer naar Azië en Afrika.
Na de bekendmaking van de resultaten opende het Belgacom-aandeel lager. In de voorbije weken had het wel een groeispurt gekend tot 22,2 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier