Base verliest abonnees
In het eerste kwartaal van dit jaar verloor Base netto ongeveer 3000 abonnees. Groei in zakelijke klanten maakte het verlies aan consumenten niet goed.
Base heeft een moeilijk eerste kwartaal achter de rug. De omzet zakte 4,5 procent tot 169 miljoen euro. De campagnes van concurrenten met zogeheten gesubsidieerde smartphones en met de viervoudige bundels van internet, tv, telefonie en mobiel doen de derde operator pijn.
Base verloor 6,3 procent aan prepaid-klanten, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met het voorgaande kwartaal bleef het aantal stabiel op 2,24 miljoen. Dat ging ten koste van de inkomsten. De prepaid-klanten betaalden dit kwartaal gemiddeld maar 8 euro per maand, tegenover nog 9 euro in het voorgaande kwartaal.
Vergeleken met het eerste kwartaal van 2014 groeide het aantal gebruikers met een abonnement met 3,5 procent, tot 1,015 miljoen postpaid-klanten. Tegenover eind 2014 was er echter een nettoverlies van 3000 klanten. De groei in zakelijke klanten compenseerde “bijna” het verlies aan consumentenklanten met een abonnement, meldt Base. De gemiddelde opbrengst per abonnee per maand blijft stabiel op 31 euro.
Deal met KPN
Op 20 april tekende KPN een overeenkomst om Base aan Telenet te verkopen. Dat die verkoop nu wel doorgaat, en vroeger niet, is misschien te verklaren door de jongste cijfers. De gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom van Base nam een duik van 37 procent door lagere gecorrigeerde inkomsten en een andere boekhoudkundige behandeling van de antennebelasting.
Die is nu voor het hele jaar 2015 in rekening genomen, in plaats van hem over de verschillende kwartalen te spreiden. De gecorrigeerde bedrijfskassstroom (ebitda) was nu 15,4 procent tegen 23,2 procent een jaar geleden. Zonder de verandering zou de ebitda-marge 22,5 procent geweest zijn.
Zolang de deal met KPN niet rond is, blijft Base bij zijn huidige ‘Go Mobile’-strategie, verzekerde Base-CEO Jos Donvil in het resultatenbericht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier