Barco boekt minder winst dan verwacht
De omzet van Barco zat met 1,1 miljard euro boven de verwachtingen van analisten. De winstmarges stelden teleur. Netto verdiende Barco 11 miljoen euro. De cinemadivisie schittert, de activiteiten in controlekamers slabakken. Het dividend wordt verhoogd van 1,75 naar 1,9 euro.
Barco sloot het jaar af met een nettowinst van 91 cent per aandeel, vergeleken met 1,45 euro in 2015.
Barco blijft een ster in de cinemazalen met 12,4 procent groei over het jaar tot 578 miljoen euro omzet en zelfs 22,2 procent groei in het tweede semester. Opnieuw zat de vooruitgang vooral in China. Er werden meer top-laserprojectoren geïnstalleerd en er was een sterke vraag naar de nieuwe fosforlaserprojectoren, die uitkwamen in het derde kwartaal. De bestellingen stegen 7,2 procent tot 575 miljoen.
De terreinwinst gebeurt met het mes tussen de tanden. De Kortrijkzanen investeren volop in hun nieuwe Barco Escape-format, in fosforlasertechnologie en in flexibele led-oplossingen. Dat woog op de courante bedrijfskasstroom uit het segment, die 30 procent daalde over het jaar en zelfs ruim halveerde over het laatste semester. In de laatste zes maanden was de courante bedrijfskasstroommarge in de entertainmentdivisie (goeddeels cinema) slechts 2,5 procent.
De enterprisedivisie, met daarin de presentatie-infrastructuur voor bedrijven en de controlekamers, toont het omgekeerde plaatje: lagere omzet, hogere winstmarge. De jaaromzet van 289,7 miljoen (-3,6%) lag onder de analistenverwachtingen.
In presentatie-infrastructuur verhoogt Barco zijn omzet met nieuwe producten en de ontwikkeling van indirecte distributiekanalen. Clickshare, het Barco-systeem om smartphones en portables eenvoudig met presentatieapparatuur te verbinden, blijft de uitblinker. De geïnstalleerde basis verdubbelde in één jaar tot 200.000 vergaderruimtes.
De controlekameractiviteiten zijn nog altijd verlieslatend en worstelen met de concurrentie in de snelle overgang naar LCD en met de zwakke investeringen in de olie- en gasmarkt. Lichtpunten zijn de stijging in software-inkomsten, waar Barco hoger opklimt in de waardenketen, nieuwe hardwareproducten en een joint venture in China, waar Barco in vorige jaren zijn distributie moest herschikken.
Over het hele jaar verdrievoudigde de courante bedrijfskasstroom in het enterprisesegment tot 33 miljoen euro, met een marge van 11,4 procent.
De gezondheidszorg, waarin Barco vooruitgang maakt in visualisatie voor operatiekamers, had 234,6 miljoen aan inkomsten (+8,6%), met een 26,6 procent hogere bedrijfskasstroom en een marge van 10,5 procent.
Hogere kosten
Aan de kostenzijde stegen de verkoopkosten lichtjes in absolute cijfers, maar was er een relatieve daling tot 13,3 procent van de omzet (13,4% in 2015). Algemene kosten stegen licht door het nieuwe hoofdkantoor.
Barco stak 120,5 miljoen euro cash in onderzoek en ontwikkeling, een forse stijging tegenover de 100,8 miljoen van vorig jaar. Die uitgaven gaan nu direct in kosten. Barco schrapte in 2016 de laatste 22,9 miljoen euro aan geactiveerde O&O-kosten uit de balans, zodat investeerders daar geen verrassingen meer hoeven te verwachten.
Geografisch is Azië-Pacific met 35 procent in het tweede semester de belangrijkste regio voor Barco, gemeten in omzet. De omzetstijging was er 35 procent. Amerika verloor een procent aan belang, Europa won een procent.
Netto hielden de Barco-aandeelhouders, na iets hogere belastingen, 11 miljoen euro over van hun omzet van 1,1 miljard. ‘Derden’ – vooral China Film Group, waarmee Barco een joint venture heeft – gingen met 14,4 miljoen euro nettowinst naar huis.
De CEO van Barco, Jan De Witte, belooft een verdere margeverbetering op een groei rond 5 procent, op voorwaarde dat de economie en de wisselkoersen stabiel blijven.
Hij stelt wel in de resultatenmededeling dat Barco “keuzes zal blijven maken doorheen zijn activiteiten”, terwijl het blijft investeren in innovatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier