Barco boekt 10 procent meer bestellingen
Het eerste kwartaal van vorig jaar was al sterk voor Barco. Dit jaar doen de Kortrijkzanen nog beter. De bestellingen groeiden met 10,3 procent, de verkoop met 5,6 procent.
Barco publiceert enkel een omzet en bestellingen voor het eerste kwartaal. Winstcijfers zijn er pas na zes maanden. De omzet steeg met 5,6 procent tot 255,1 miljoen euro. De bestellingen groeiden met 10,3 procent tot 280,8 miljoen euro, telkens vergeleken met het eerste kwartaal van 2015.
Het orderboek bedraagt nu 350,5 miljoen euro, of 17,3 miljoen euro meer dan eind december en een stijging met 3,2 procent vergeleken met een jaar geleden. De resultaten zijn opmerkelijk, omdat het eerste kwartaal in 2015 ook al sterke stijgingen toonde. Toen gingen de bestellingen met 13 procent en de omzet met 14,6 procent hoger.
De medische divisie, met diagnoseschermen, netwerken en schermen voor digitale operatiekamers, presteerde het sterkst. Daar steeg de omzet 19,7 procent tot 57,2 miljoen euro. Enterprise, met controlekamers en vergaderzalen, steeg met 10,2 procent tot 64,9 miljoen.
De grootste divisie, Entertainment, met digitale cinema en evenementenbelichting, viel met 1,3 procent terug tot 133,1 miljoen euro omzet. Dat lijkt een achteruitgang, maar Barco boekte daar een jaar geleden een spectaculaire groei van 18,4 procent tot 134,9 miljoen.
In een mededeling noemt CEO Eric Van Zele de resultaten van Barco “bemoedigend” en voor de Entertainment-divisie “stabiel”. “We zitten op koers om onze voorspellingen voor 2016 waar te maken”, laat hij weten. Barco rekende in februari voor 2016 op een omzetgroei van ongeveer 5 procent en op een organische courante bedrijfskasstroom van hetzelfde niveau als 2015.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier