Barco bevestigt met bedrijfswinst van 100 miljoen euro
Barco, met Manager van het Jaar Eric Van Zele, groeit met een omzet van 1,156 miljard euro voor het derde jaar op rij met meer dan 10 procent. Het dividend wordt verhoogd van 1,1 naar 1,4 euro.
Barco, met Manager van het Jaar Eric Van Zele, groeit met een omzet van 1,156 miljard euro voor het derde jaar op rij met meer dan 10 procent. Het dividend wordt verhoogd van 1,1 naar 1,4 euro.
Barco boekt over 2012 een nettowinst van 94,2 miljoen euro, een stijging met 24,3 procent. De nettowinst per aandeel steeg ongeveer evenveel tot 7,84 euro, tegenover 6,32 euro in 2011. De omzet groeide met 11 procent tot 1,156 miljoen euro, de bestellingen met 4,7 procent tot 1,133 miljard euro.
Daarmee doet het bedrijf van Manager van het Jaar Eric Van Zele op bijna elk punt beter dan de “10/15/20”-doelstellingen die het management begin vorig jaar had vooropgesteld. De omzetgroei ligt met 11 procent hoger dan het doel van 10 procent. De opbrengst op het tewerkgestelde kapitaal zit met 24 procent boven de beoogde 20 procent. Alleen de bedrijfskasstroom (ebitda) komt met 13,8 procent een tikje lager uit dan de doelstelling van 15 procent. In de tweede jaarhelft bedroeg de bedrijfskasstroommarge 14 procent.
De bedrijfswinstmarge beliep 8,7 procent, tegenover 7,5 procent in 2011. De vrije kasstroom kwam uit op 121,6 miljoen euro, tegenover 81,2 miljoen in 2011. Vooral in de tweede jaarhelft genereerde Barco met 92,5 miljoen bijzonder veel vrije cash. De groeiende efficiëntie van het bedrijf blijkt ook uit de geleidelijke afbouw van het openstaande orderboekje, dat eind 2012 nog 461,2 miljoen bedroeg, of 3,9 procent minder dan eind 2011.
Barco groeide in alle regio’s, maar het ging het sterkst vooruit in Azië-Stille Oceaan (+14,6%). Het aantal bestellingen steeg vooral in Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië. “Drie jaar geleden werkte Barco een strategie uit om zijn positie in de middensegmenten en op de opkomende geografische markten te vergroten en om zijn operationele uitmuntendheid binnen de hele organisatie tot een gevestigde waarde te maken. De resultaten voor 2012 bewijzen het succes van die strategie”, zegt Eric Van Zele.
De digitale-cinemadivisie zorgde opnieuw voor het leeuwendeel van de verkoop met een omzet van 479,7 miljoen euro (+11%). De inkomende bestellingen stegen nog 6,4 procent tot 490,4 miljoen euro. In de medische divisie daalden de bestellingen met 4,7 procent tot 197,3 miljoen euro. De omzet steeg nog wel met 7,2 procent tot 206,5 miljoen euro. De bedrijfskasstroommarge daalde van 17,2 naar 11,5 procent, doordat Barco sterk investeert in de nieuwe productlijnen ‘digitale-operatiezalen ‘en ‘patiëntenzorg’ (bedside-terminals).
De sterkste verbetering zat in ‘controlekamers & simulatie’, waar de omzet steeg met 6,2 procent tot 227,7 miljoen euro, vooral in Azië-Stille Oceaan en de Verenigde Staten. De bedrijfskasstroommarge ging er van 7,5 naar 11,6 procent door de betere toelevering en de betere operationele structuur. Vertragingen in het afsluiten van bepaalde contracten leidden wel tot een daling van de inkomende bestellingen met 3,2 procent.
Barco begint het jaar met 111 miljoen in kas. “Dat zijn voldoende middelen om te blijven investeren in de versterking van onze wereldwijde marktpositie”, vindt Van Zele.
De raad van bestuur stelt aan de algemene vergadering voor om dit jaar een dividend van 1,4 euro uit te keren, tegenover 1,1 euro in 2012.
De 64-jarige Van Zele werd begin januari door Trends verkozen tot Manager van het Jaar 2012.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier