Band Ford Genk opnieuw stil door onduidelijkheid bij toeleveringsbedrijf Syncreon?
De band bij Ford Genk dreigt opnieuw stil te vallen, door onduidelijkheid over betaling van niet-erkende stakingsdagen bij toeleveringsbedrijf Syncreon.
Omdat de directie van toeleveringsbedrijf Syncreon niet wil of kan zeggen of ook hun werknemers zullen worden betaald voor de niet-erkende stakingsdagen, is de overgrote meerderheid van het personeel naar de kantine gegaan. Daardoor dreigt de band bij Ford opnieuw stil te vallen.
Bij Syncreon, één van de vier rechtstreekse toeleveranciers van Ford Genk, is het personeel uit onvrede over de communicatie naar de refter gegaan. Slechts enkele tientallen werknemers houden de productie gaande.
“De directie kan of wil hen geen uitleg geven over de regeling van de verlofdagen die dinsdag voor de mensen van SML is afgesproken”, zegt Luc Nijs van het ACLVB. “Ze willen weten of zij ook in aanmerking komen voor een financiële compensatie via het systeem van economische werkloosheid.”
De vergadering met de directie van Syncreon, de vakbondsmensen en de sociaal bemiddelaar moet nog plaatsvinden, maar het heeft er alle schijn van dat dezelfde regeling als bij SML uit de bus zal komen. Door de werkweigering bij Syncreon dreigt ook de lopende band bij Ford Genk opnieuw stil te vallen.
Sociaal plan
Bij Ford Genk en de toeleveringsbedrijven werd opnieuw gewerkt. Na een korte infosessie om 6 uur was de productie zonder incidenten hervat. “De opstart van de onderhandelingen over het sociaal plan en de garantie van werkzekerheid tot einde 2014, zijn nu belangrijk”, weet Hasan Düzgün van het ACLVB.
Nadat dinsdag een akkoord werd bereikt over de betaling van de niet-erkende stakingsdagen bij de grootste toeleverancier SML, is woensdagmorgen het voltallige personeel van Ford Genk en van alle toeleveranciers aan het werk gegaan – tot de onduidelijkheid bij Syncreon dus. Het stakingspiket aan de Mondeolaan is niet meer bemand. “Als er de rest van de week nog wordt gewerkt, zal SML volgende maandag een voorschot van 250 euro op het loon uitbetalen”, zegt Hasan Düzgün van de liberale vakbond ACLVB, die om 6 uur ook kort het personeel toesprak.
“We willen nu zo snel mogelijk de onderhandelingen over het sociaal plan opstarten voor de toeleveringsbedrijven”, zegt hij. “Dit moet gelijk lopen met de gesprekken bij Ford Genk. Dus als Ford dinsdag hier mee doorgaat, willen wij meteen aansluiten.” Ander punt dat voor de werknemers als erg belangrijk wordt beschouwd is de werkzekerheid tot einde 2014. “Er heerst een groot wantrouwen vanuit de toeleveringsbedrijven naar Ford”, aldus nog Düzgün.
“Aangezien men de eerste afspraak van werkzekerheid tot 2020 niet is nagekomen, is nu de vraag wat hun belofte om tot einde 2014 te produceren nog waard is. Daar willen we zo snel mogelijk zekerheid over. Op papier.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier