Bagaar ontwerpt een toekomst voor bedrijven: ‘Wij bedenken de oplossingen die onze klanten future proof maken’
Uw elektriciteitsmeter sluit nog niet automatisch het goedkoopste energiecontract voor u af? Dan profiteert u nog niet van een van de ontwikkelingen van Bagaar. Of hoe het Antwerpse bureau op basis van het internet der dingen een toekomst ontwerpt voor bedrijven.
Energieleveranciers vergelijken, contracten opzeggen en afsluiten, het is een hele rompslomp. Daar heeft de start-up June een oplossing voor. Zijn toestelletjes regelen het hele proces voor jou. June maakt furore in energieland, maar had nooit het levenslicht gezien zonder het digitale inzicht van Bagaar. Dat is een productontwikkelingsbureau dat andere bedrijven helpt zich aan te passen aan het digitale tijdperk, met dank aan het internet der dingen (internet of things of IoT).
Huishoud- en andere toestellen worden met sensoren uitgerust en zo verbonden met het internet en met elkaar. Denk maar aan de watermeter die automatisch de tellerstand doorgeeft, de stofzuiger die opstart als u het huis verlaat of uw auto die zelf het parkeerticket koopt. “Sommigen weten perfect wat ze willen met IoT, zoals Reynaers Group”, zegt Georges Lieben. “Anderen willen wel iets nieuws bedenken, maar weten nog niet hoe ze zichzelf moeten heruitvinden. Dat is een kolfje naar onze hand. Wij bedenken de oplossingen die onze klanten futureproof maken. Zo zijn ze er over tien tot twintig jaar nog.”
Wij bedenken de oplossingen die onze klanten futureproof maken. Zo zijn ze er over tien tot twintig jaar nog” Georges Lieben, Bagaar
Bij de opstart werd Bagaar raar bekeken, herinnert Georges Lieben zich: “We experimenteerden met elektronica, 3D, sensors, software en hardware. Vandaag zijn we superrelevant dankzij de doorbraak van IoT.” Het bedrijf verdubbelde elke twee jaar en werkt nu met een team van veertig interfacedesigners, productontwikkelaars, programmeurs en andere creatievelingen. Eind 2018 staat een omzet van 3,6 tot 4 miljoen euro gepland, dubbel zoveel als in 2016. Driekwart van de omzet wordt wel in België gedraaid.
Met de overname van het IoT-agentschap Productize en het instappen van Xylos en de investeringsgroep Axe van Christian Leysen heeft Bagaar zich dit jaar fors versterkt. “We willen incontournable worden in de IoT-wereld”, zegt Lieben. “Over vijf jaar hebben we zeventig tot tachtig mensen in dienst in Antwerpen en Brussel. Een kantoor in Frankrijk sluit ik niet uit.” Bagaar bedient al bedrijven in Frankrijk, Finland, Nederland en de Verenigde Staten.
“Ook de grote consultancybureaus helpen hun klanten operationeel efficiënter te worden”, beseft Lieben. “Dat doen ze steeds meer via digitale oplossingen. Zo komen ze in ons vaarwater, al hebben wij het voordeel dat we de ontwikkelde producten ook effectief maken.”
Bagaar ontwikkelde onder meer de volgende vijf toepassingen.
1. JUNE
Elke verstandige Belg verandert geregeld van energieleverancier. Als dat nu eens automatisch zou verlopen. June is een strak, rood-blauw toestelletje dat u op uw meter plakt. Het neemt regelmatig een foto van de meter en stuurt die door. De technologie berekent automatisch welk energiecontract het voordeligste is en wisselt automatisch van leverancier wanneer dat interessant blijkt. “Dit product hebben we van begin tot eind uitgewerkt”, legt Lieben uit. “We creëerden mee het product, ontwikkelden de technologie, tekenden de hardware en onderhouden de werking ervan.”
2. Gechipte raamprofielen
Voor de raamspecialist Reynaers Group (het vroegere Reynaers Aluminium) werkte Bagaar mee aan de ontwikkeling van hoogtechnologische ramen. “Via een chip in het frame kunnen ze de raamprofielen beter bewerken, een betere service bieden bij de installatie en achteraf de onderhoudsploeg informeren”, verklaart Lieben. “Stel dat een raam niet goed sluit of dat er slijtage is. Dat wordt meteen doorgestuurd naar de onderhoudsman, met informatie over de locatie. Die kan dan nagaan waar en wanneer het raam geproduceerd werd, om zo het probleem en de oplossing te vinden.” Tegelijkertijd opende Reynaers een simulatieruimte. Met een VR-bril (VR staat voor virtuele realiteit) kunnen projectontwikkelaars al in hun realisaties rondlopen nog voor ze gebouwd zijn.
3. De iPhone van de elektrische fietsen
Een elektrische fiets is niet enkel voor 50-plussers, vindt Cowboy. Zijn fiets is hip, strak en verbonden met het internet. Na een eerste kapitaalinjectie van 700.000 euro haalde de Brusselse start-up begin dit jaar 2,4 miljoen euro op. “Cowboy heeft de ambitie de iPhone van de elektrische fietsen te ontwikkelen”, zei een investeerder toen. Dat lukt dankzij de expertise van Bagaar en het pas overgenomen Productize. Dat ontwikkelde de elektronica, de communicatie en de gebruikservaring rond de fiets, waardoor heel wat diensten aan de fiets gekoppeld kunnen worden. Zo is het mogelijk de fiets te lokaliseren, het gebruik te volgen en een soort betaling per gebruik in te voeren in plaats van een eenmalige aankoopprijs.
4. Sensoren om waterlekken te vinden
Bagaar ontwikkelde ook een technologie die de druk op waterleidingen meet. Daarbij wordt meteen het hele netwerk van de drinkwatermaatschappij in kaart gebracht en opgevolgd. Zo kan Water-link, de vroegere Antwerpse Watermaatschappij, anticiperen op waterbreuken. Technologie zal voortaan voorspellen welke leidingen preventief onderhoud nodig hebben of vervangen moeten worden. “We maken graag onze handen vuil”, zegt Lieben. “Met de schop en de soldeerbout in de hand bevestigen we sensoren onder de grond, doen we testen en verbeteren we het systeem.”
5. Maxi-Cosi waarschuwt bij achterlaten baby
“Baby sterft nadat ouders haar zijn vergeten in snikhete auto.” Om zulke krantenkoppen niet meer te moeten lezen, klopte Maxi-Cosi aan bij Bagaar. De marktleider in autostoeltjes wilde een slim stoeltje dat zulke drama’s voorkomt. “Bij uitbreiding wilde Maxi-Cosi weten wat de digitale transformatie voor hen betekent”, zegt Georges Lieben. “Als eerste concrete oplossing bouwden we technologie in de bekende plastic kuip in. Zo waarschuwt de autostoel wanneer de auto stilstaat en er nog een kind gedetecteerd wordt. In minder dan een jaar ontwierpen en bouwden we het geconnecteerde stoeltje.”
Brainstormen tussen de tomaten
“Na mijn afstuderen in 2005 heb ik als industrieel ontwerper in een paar grotere bureaus gewerkt. Het digitale was er weinig aanwezig. Dat moest anders, vond ik”, zegt Georges Lieben. “We leven in een tijd waarin producten evenwaardig zijn aan diensten, waarin alles met elkaar verbonden geraakt en waarin een productbedrijf connectiviteit (toestellen verbinden met het internet, nvdr) wil toevoegen om meer en betere diensten en producten te kunnen aanbieden.”
Negen jaar geleden richtte Georges Lieben daarom met Dieter Desmet (art director interface design) en Jannes Van de Maele (programmeur) Bagaar op, een specialist in het bedenken en ontwikkelen van digitale diensten. Drie locaties later helpen ze bedrijven nieuwe digitale producten te bedenken en te ontwikkelen vanuit het hippe PAKT. Die hotspot van creatieve en innovatieve Antwerpse ondernemers is hun uitvalsbasis, waar ze vijf verdiepingen hoog brainstormen en lunchen tussen de tomaten van de dakboerderij. In het kantoor is het opvallend stil voor een creatief kantoor waar mensen intensief samenwerken. “Op onlinechats als Slack (instrument voor online groepswerk, nvdr) zal je zien dat het nu wel druk is”, lacht Lieben. “Ook al hebben ze hun hoofdtelefoon op, ze overleggen voortdurend met elkaar online.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier