Arthur Goethals (ex-Delhaize) over Ahold Delhaize: ‘Dit is een zinvolle fusie’
Bijna een leven lang had de Bruggeling Arthur Goethals maar één werkgever, en die heette Delhaize. Hij begon in 1970 als supermarktdirecteur bij Delhaize in Oostende en maakte er carrière tot helemaal aan de top (CEO Delhaize België, CEO Delhaize West- en Centraal-Europa) tot hij er op zijn 65ste met pensioen ging. “Of het om een fusie of een overname gaat, is voor mij niet belangrijk.”
Bijna een leven lang had de Bruggeling Arthur Goethals maar één werkgever, en die heette Delhaize. Hij begon in 1970 als supermarktdirecteur bij Delhaize in Oostende en maakte er carrière tot helemaal aan de top (CEO Delhaize België, CEO Delhaize West- en Centraal-Europa) tot hij er op zijn 65ste met pensioen ging. “Of het om een fusie of een overname gaat, is voor mij niet belangrijk.”
Is dit een goede fusie? Sommigen noemen het zonder meer een overname van Delhaize door Ahold
Arthur Goethals: “Ik noem het een goede fusie, omdat het beide partners een betere positie bezorgt op de thuismarkt, en die is _ laten we dat vooral niet vergeten _ goed voor meer dan 30 miljoen consumenten. Of het om een fusie dan wel om een overname gaat, is voor mij niet belangrijk. Wel belangrijk is de vraag of deze operatie zin heeft. Mijn antwoord is ja.
Volgen Ivan Sabbe (ex-Lidl) heeft Delhaize tien jaar geleden de kans gemist om te saneren en zijn marktaandeel te laten groeien, waardoor anderen zoals Lidl zich konden opwerken.
Arthur Goethals: “Tien jaar geleden was de situatie compleet anders. Ahold was toen nog volop zijn problemen aan het oplossen en Delhaize was toen vooral gefocust op zijn internationale expansie door posities op te bouwen in onder meer Roemenië en Griekenland. Maar toegegeven, tien jaar geleden was er ook een opportuniteit.”
Denkt u niet dat Delhaize en Ahold een totaal andere benadering hebben over de invulling van het begrip ‘kwaliteit’? De lat van Delhaize ligt toch hoger dan bij Ahold.
Arthur Goethals: “Voor de kwaliteit moet men altijd uitgaan van de verwachtingen van de klant. Een Delhaize-klant geeft misschien een andere invulling aan het begrip dan de klant van Ahold. Maar ik hoorde nog geen klachten vanuit de hoek van de Albert Heijn-klanten in België.”
Zullen de Belgen slaafs aan het handje lopen van de Nederlanders, denkt u? Het hoofdkwartier is in Amsterdam gevestigd.
Arthur Goethals: “In de retailsector is de operationele en strategische positionering van de lokale units belangrijk. Ze moeten voldoende bevoegdheden hebben. Ik denk dat dit het geval is.”
Moet Ahold-Delhaize nu de expansietoer op? In Europa, of elders?
Arthur Goethals: “First things first, zou ik denken. Maar op termijn is er voldoende ruimte om de nieuwe firma op elk gebied sterker te maken. Dat wens ik hen van harte toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier