Antwerps Avantida komt in Amerikaanse handen
Inttra, een Amerikaanse dienstenreus voor de zeescheepvaart, neemt de Antwerpse nichespeler in containerbeheer Avantida over.
Avantida ontwikkelde de reUse-cloudtoepassing voor het hergebruik van lege containers. Inttra is een Amerikaans platform voor het boeken en opvolgen van containers en scheepsladingen. Avantida had in december zijn 300.000ste hergebruiknummer gemeld. Dat betekent dat het 600.000 vrachtwagenritten met een lege container had vermeden.
De Antwerpse dienstverlener werd in 2012 opgericht als een neutrale partij met de steun van de rederij MSC (Belgium), de grootste uitbater van containers in Antwerpen. Reders zijn als eigenaars van de containers de grootste belanghebbenden bij hergebruik, maar de transporteurs betalen daarvoor. Met reUse kunnen ze hun lege ritten beperken. Avantida kreeg een commissie per hergebruikte container en breidde zijn activiteiten de afgelopen jaren naar andere havens uit.
Liever industriële partner dan durfkapitaal
Avantida was in handen van oprichters Patrick De Deken (voorzitter) en Luc De Clerck (CEO) en van Mark De Keyser (COO).
Al in 2015 zei Luc De Clerck aan Trends dat er extra kapitaal zou nodig zijn als het bedrijf snel internationaal wou uitbreiden. Avantida was met leningen van Belfius gestart, zonder durfkapitaal.
De Clerck nu: “Wij waren op eigen kracht tot in zeven landen geraakt, wat toch mooi is. Maar de rederijen wilden dat we uitbreiden naar havens in Rusland, Skandinavië en de VS, onder andere. Ze wilden ook zeker zijn van continuïteit. Negen maanden geleden zijn we dan op zoek gegaan naar financiële versterking. We hebben zowel durfkapitaalverschaffers als industriële partijen bekeken. Uiteindelijk bleven er één venture capitalist en Inttra over. Inttra had het voordeel dat de rederijen er een betekenisvolle minderheidsparticipatie in hebben, naast ABS Capital dat de meerderheid heeft”.
Inttra neemt alle aandelen over. Daarmee krijgt Avantida toegang tot het internationale netwerk van Inttra, waarlangs klanten ladingen bij meer dan 50 rederijen op 12 miljoen verbindingen kunnen boeken en opvolgen.
De twee bedrijven zijn complementair. Inttra is niet actief in containerlogistiek. “Avantida wordt een aparte entiteit binnen Inttra”, vertelt Luc De Clerck. Hij blijft gedelegeerd bestuurder, Marc De Keyser blijft operationeel directeur. Patrick De Deken, die als voorzitter geen operationele rol had, maakt plaats voor een nieuwe raad van bestuur.
De partijen geven geen financiële details over de overeenkomst.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier