Roeland Byl
‘Angstsentiment is nefast voor elk bedrijf’
Dat het vertrouwen bij het personeel taant, maakt de zaak erger voor bpost. Dat zegt Trends-redacteur Roeland Byl.
Voor bpost zijn het lastige dagen. Vorige maand tikte de toezichthouder BIPT het Belgische post- en pakjesbedrijf nog op de vingers over de snelheid van de brievenpost. Bpost moet 1,2 miljoen euro investeren om de kwaliteit te verbeteren. Vorige week volgde de aankondiging van ruim 500 ontslagen, en werd over de taalgrens her en der gestaakt. Dat alles kwam boven op de berichten dat de grote Amerikaanse overname van vorig jaar vooral ellende brengt.
De ontgoochelende kwartaalresultaten, die de voormalige monopoliehouder op 2 mei presenteerde, zetten de jongste dagen onder druk. Het heeft er alle schijn van dat bpost zijn status als goedehuisvaderaandeel is kwijtgespeeld en last heeft van een toegenomen risicoprofiel.
Het begint te dagen dat de brievenpost ook in ons land sneller dan ooit afkalft, terwijl de prijsdruk op de stijgende pakjesvolumes groeit. Dat zijn moeilijke marktomstandigheden.
Angstsentiment is nefast voor elk bedrijf
Dat externe verlies van vertrouwen is één zaak, maar dat ook het vertrouwen bij het personeel taant, maakt de zaak nog erger. Sociale vrede was het jongste decennium een van de kritische succesfactoren bij bpost.
Als die in het gedrang komt, bestaat het gevaar dat de wijzigende markt niet langer als een kans, maar als bedreiging worden gezien. Zo’n angstsentiment is op de duur nefast voor elk bedrijf. Zeker als er meer dan 30.000 werknemers zijn die voor hun eigen lot beginnen te vrezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier