Amerikaanse start-up van Belg haalt 1,7 miljoen dollar op
De in San Francisco gevestigde start-up c/side haalt 1,7 miljoen dollar op bij zijn lancering. Het cyberbeveiligingbedrijf specialiseert zich in online digitale beveiliging voor bedrijven met veel scripts voor derde partijen. De oprichter is de Belg Simon Wijckmans.
Het zaaigeld wordt ingebracht door het Amerikaanse early-stagefonds Scribble Ventures, samen met Roar Ventures en tal van businessangels met ervaring bij bekende namen als Github, Vercel, Tesla en Twilio. C/side zal het geld gebruiken om zijn product voort te ontwikkelen en de eerste stappen op de markt te zetten.
De cybersecuritystart-up innoveert met technologie om bedrijven weerbaarder te maken voor online supplychainaanvallen. De IT-infrastructuur van bedrijven is kwetsbaar bij de onlineprocessen met derde partijen, denk aan tools voor onlineanalyse, software om foutmeldingen te behandelen, reclame op de site. Daarvoor worden scripts gebruikt, dat zijn simpele softwareprogramma’s om eenvoudige beheerstaken te automatiseren. Voor cybercriminelen zijn die scripts vaak een zwakke plek, die hen informatie oplevert waartoe ze eigenlijk geen toegang zouden mogen hebben.
Op dat probleem richt c/side zich met zijn platform. Oprichter Simon Wijckmans noemt de huidige gang van zaken een ‘beveiligingsmijnenveld’ en een ‘financieel risico voor bedrijven’. “Misschien klinkt het ambitieus, maar we willen de browseraanvallen de wereld uit helpen en webbeveiliging gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken voor alle onlinebedrijven, groot en klein”, zegt Simon Wijckmans.
De autodidact verliet België al een hele tijd geleden en met de nodige zelfstudie bouwde hij – voornamelijk vanuit Londen – zijn loopbaan uit. Hij werkte bij grote bedrijven als Microsoft, Cloudflare en Vercel. Het is na zijn vertrek bij dat laatste Amerikaanse cloudbedrijf dat Simon Wijckmans begon te broeden op een zakenidee voor zijn eerste eigen start-up. C/side is dus een Amerikaans bedrijf met een Belgische in Londen wonende CEO, die om de zes tot acht weken naar San Francisco reist.
Betalend aanbod
Met het opgehaalde geld worden twee nieuwe mensen in dienst genomen en wordt het platform voort uitgewerkt. Nu is enkel de bètaversie van het gratis aanbod op de markt, tegen eind juni moet er ook een betalend aanbod voor bedrijven zijn. Klanten zijn typisch bedrijven met veel onlinetransacties of veel scripts. Dat zijn bijvoorbeeld e-commercebedrijven, maar evengoed mediamerken die scripts van de derde partijen gebruiken voor onlinereclame.
Dat het platform van c/side bedrijven beter beveiligt tegen lekken via de scripts van derde partijen, is de helft van het verhaal. De start-up koppelt daar software aan om websites naar eigen zeggen 30 procent beter te laten functioneren. Dat doet het met artificiële intelligentie (AI).
Naast de oprichter bestaat het team uit een handvol mensen vast in dienst, voornamelijk softwareontwikkelaars, en nog evenveel freelancers. Het team werkt volledig op afstand, met personeel in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, België en Spanje. Zijn persoonlijke parcours inspireerde Simon Wijckmans ook om expliciet open te staan voor jong talent dat geen klassieke opleiding heeft gevolgd: “Leeftijd, de manier waarop vaardigheden zijn vergaard en locatie mogen geen beperking zijn voor persoonlijke ontwikkeling.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier