Amazon groeit ieder jaar met 30 procent
Ice Watch-horloges, Converse-basketsloffen, mp3-spelers, Ariel-waspoeder: het assortiment van Amazon is echt wel meer dan boeken en dvd’s. Een kijkje in een verborgen imperium dat elk jaar een derde groter wordt.
Wie denkt dat Amazon alleen maar boeken of cd’s verkoopt op het internet, moet dringend een bezoekje brengen aan Amazon.com. Het gamma is verbazend breed: juwelen, tv’s, computers, elektrische huishoudtoestellen, fitnessmateriaal, health & beauty… en de lijst wordt jaar na jaar langer.
Dat geldt ook voor de waaier aan merken: Kookaï, Esprit, Calvin Klein, Geox,… “Op de site worden zelfs abonnementen aangeboden voor Ariel-waspoeder of Pampers met een korting van 10 procent, en dat allemaal gratis verzonden”, zegt een vakman uit de Belgische grootdistributie die er duidelijk niet goed van is.
Maar er is meer. CEO Jeff Bezos heeft sinds kort zijn infrastructuur opengesteld voor andere handelaars, concurrenten en particulieren. Iedereen mag iets nieuws of tweedehands verkopen via de dienst Marketplace, tegen betaling van een commissie.
Gebruik van de leverings- en opslagdiensten van Amazon is een optie. Het aandeel van die activiteit vertegenwoordigt nu al 39 procent van de leveringen. Intussen verkopen al duizenden bedrijven op de site van Amazon, waar ze vaak een flinke stijging van hun onlineverkoop vaststellen.
Een andere weinig bekende activiteit van de firma is de informaticadienst. Amazon is een van de belangrijkste leveranciers van cloud computing, computercapaciteit op afstand. De gigant heeft een ware onlinesupermarkt van informaticadiensten onder de naam Amazon Web Services. Het systeem wordt gebruikt door kmo’s, maar ook door grote ondernemingen als Unilever en Marks & Spencer. De activiteit stelt in omzet nog niet veel voor (500 miljoen dollar in 2010, 2 procent van het totaal) maar groeit sterk aan en is erg rendabel: 23 procent bedrijfsmarge tegenover 5 procent voor de rest van de activiteiten, zegt Richard Brandt, die een boek over Amazon schreef.
Dubbel zo groot als Delhaize
De oorspronkelijke activiteit van Amazon, de verkoop van media, maakt nog een dertigtal procent uit van de totale verkoop. Dat percentage blijft wellicht stabiel nu de onderneming ook elektronische boeken verkoopt en de mogelijkheid biedt om films te streamen.
De uitbreiding van gamma en diensten verklaart de constante groei van Amazon sinds het zijn eerste boek verkocht in 1995. In 2011 realiseerde de onderneming een omzet van 48 miljard dollar, 40 procent meer dan in 2010. Dat brengt de Amerikaanse groep op twee keer de omvang van een groep als Delhaize, en op de helft van het Franse Carrefour, het nummer 2 van de wereld. Amazon blijft nog ver verwijderd van het nummer 1, Walmart, dat jaarlijks voor meer dan 400 miljard dollar verkoopt.
Maar de constante groei van Amazon kan de kloof verkleinen en de krachtsverhoudingen wijzigen. Walmart groeit slechts met enkele procenten per jaar, terwijl Amazon erin slaagt om sinds een decennium een groei van ongeveer 30 procent aan te houden. “Amazon kan binnen de tien jaar de grootste distributeur ter wereld zijn”, zegt Jean Pitz, ex-manager van Maxi GB (nu Carrefour België) en professor marketing aan de Solvay Brussels School.
Robert van Apeldoorn
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier