Alcatel-Lucent herademt, maar is er nog lang niet
Ben Verwaayen is ruim twee jaar CEO van Alcatel-Lucent, de eigenaar van het Antwerpse Bell. Hij boogt op successen in de vierde generatie mobilofonie en op mooie contracten in de VS. De winst blijft echter achter.
Zit Alcatel-Lucent in een van die gezegende periodes waarin na jaren voorbereiding een vloed van nieuwe producten op de markt komt?
Marktonderzoeker Current Analysis alvast noemt ongeveer 60 procent van hun 45 productfamilies competitief tot zeer competitief. In het derde kwartaal was er een verbazende omzetstijging van 10,5 procent.
Ook na de besparingsrondes van vooral 2009 blijft Alcatel-Lucent een massieve onderneming: 15,9 miljard euro verwachte omzet, 77.000 werknemers, 1600 in Antwerpen en 200 in Namen.
Chief executive officer Ben Verwaayen van Alcatel-Lucent: “In december 2008 zegden we dat het drie jaar zou duren om een normaal bedrijf te worden. Wij zijn op weg. Het eerste jaar hebben we voornamelijk gezorgd dat onze klanten begrepen wat onze strategie was en dat wij beter luisterden naar wat zij van ons wilden. Het tweede jaar hebben we onze portfolio opgeschoond. Waar besteden we ons geld aan? Waar willen we het verschil maken? Dit jaar moet je dat samenbrengen in een efficiëntieslag en een organisatie die kan leveren bij de klanten. Aan het eind moet er gewoon een gezond bedrijf staan.”
Intelligentie in het netwerk
Zijn stokpaardje is de angst van zijn klanten-operatoren om te moeten blijven investeren in de uitbreiding van hun netwerken, terwijl de meeropbrengsten van het boomende internetverkeer naar bedrijven gaan als Google, Facebook of Netflix. De operatoren lopen het risico eenvoudige transporteurs te blijven, leveranciers van dumb pipes, domme buizen.
Verwaayen: “Ik vind zo’n buis nog zo dom niet als ze het mogelijk maakt om microfacturatie te doen, veiligheid te hebben, je privacy te regelen, je locatie bekend te maken of niet, van het grote scherm naar het kleine over te gaan of omgekeerd”.
De bedrijfsvisie van Alcatel-Lucent, is om dat soort diensten in de netwerksoftware in te bouwen en als bouwstenen toe te leveren aan programmeurs. Application enablement – het mogelijk maken van toepassingen – noemt Verwaayen dat.
Hoewel sommige analisten meegaan in zijn enthousiasme blijft een kwart van hen bij een verkoopsadvies. Zelfs in het jongste, bejubelde kwartaal was het bedrijfsresultaat voor herstructureringskosten en dergelijke nog altijd 11 miljoen euro negatief, net als de cashflow.
Komen er nog besparingen? Verwaayen: “Ik hoop het wel. Maar ik hoop niet dat zich dat vertaalt in de klassieke herstructureringsprocessen en dat soort zaken. Aanpassingen zijn er constant, want je wil nieuwe modellen, nieuwe structuren”.
“Altijd moet je aanpassen. Als je niet meer aanpast, heb je een probleem. Dan ben je namelijk dood. Voor de rest is het leven één grote aanpassing. Maar dat is een positieve boodschap.”
Bruno Leijnse
Cisco aan de top
2009, in miljoen euro Omzet Nettowinstmarge Personeel
Cisco 30703 19 24600
Ericsson 19424 2 82493
Huawei 15715 12 95000
Alcatel-Lucent 15157 -3 78000
Nokia Siemens Networks 12574 negatief 63927
Bron: Jaarrekeningen. Het nettoresultaat van Nokia Siemens Networks is negatief, maar wordt geconsolideerd met dat van Nokia. Omrekening in euro volgens de gemiddelde jaarkoers van yuan en Zweedse kroon. In de omzet van Huawei zat 3,6 miljard euro aan handsets en terminals.
Cisco-cijfers voor het boekjaar van 1 augustus 2009 tot 31 juli 2010. Cisco heeft een ruimer assortiment dan Alcatel, maar zet alleen al in routers en switches 15,44 miljard euro om, zonder 5,8 miljard euro aan diensten te rekenen. Omrekening aan 1 dollar = 0,7668 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier