AI-informatieplatform Wobby haalt groeikapitaal op

AMRA DORJBAYAR (CEO) EN NATHAN TETROASHVILI (CTO) "Wobby kan nu zijn eerste stappen in de Verenigde Staten zetten." © .
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

De start-up Wobby heeft zijn eerste investeringsronde afgerond. Belgische en internationale fondsen pompen 1,1 miljoen euro in het AI-informatieplatform voor kenniswerkers. Dankzij de investeringen kan Wobby nieuwe markten in Europa betreden en zijn eerste commerciële stappen in de Verenigde Staten zetten.

Het techbedrijf is in 2023 opgericht door voormalig VRT-onderzoeksjournalist Amra Dorjbayar (CEO) en Nathan Tetroashvili (CTO). Zij bouwden voordien mee aan deCheckers, het factcheckplatform dat mensen in de digitale wereld helpt hun weg te vinden tussen bewijs en gerucht. (Lees verder onder de video)

“Kenniswerkers worden geconfronteerd met een overvloed aan informatie en tools, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste bronnen te vinden en hun werk efficiënt te organiseren”, zegt Dorjbayar. “Veel AI-tools versnellen de informatieverzameling en contentcreatie, maar voegen ook nieuwe lagen van complexiteit toe. Met Wobby willen we daar een einde aan maken door alle essentiële functies voor kenniswerk samen te brengen op één platform, zodat gebruikers sneller en gemakkelijker betrouwbare inzichten kunnen verkrijgen.”

In een wereld waar informatie zich razendsnel verspreidt, wil Wobby een stap terugnemen en een bredere context bieden. Het platform maakt gebruik van artificiële intelligentie (AI) en automatisatie om gegevens samen te brengen en nieuwe inzichten te creëren. Repetitieve taken worden weggenomen, waardoor kenniswerkers sneller en accurater content kunnen produceren. Elke stap in het proces is volledig transparant en verifieerbaar, wat essentieel is in sectoren waar feitelijke informatie belangrijk is.

Onderzoek en analyse

Zo kunnen journalisten met enkele klikken cijfers van Statbel over armoede raadplegen, terwijl analisten in een paar minuten grafieken over de klimaatopwarming kunnen genereren op basis van recente papers en artikels. Managementconsultants kunnen dan weer verkoopgegevens en financiële data samenbrengen in overzichtelijke rapportages voor hun klanten. Dankzij Wobby besparen kenniswerkers tot 75 procent van hun tijd op onderzoek, analyse en contentproductie. Vorig jaar werd Wobby, als enige niet-Amerikaanse bedrijf, uitgenodigd door de Amerikaanse overheid om te spreken over transparantie en open data.

“Ons platform is waardevol voor uiteenlopende sectoren, van journalisten tot onderzoekers en bedrijfsanalisten. Dankzij deze nieuwe investeringsronde kunnen we onze marketingactiviteiten in Europa verder versnellen. Binnenkort zetten we ook onze eerste commerciële stappen in de Verenigde Staten. Tegen eind volgend jaar mikken we op een omzet van 2 miljoen euro”, aldus Nathan Tetroashvili.

De Antwerpse start-up haalt het zaaikapitaal bij het SI3-fonds van de impactinvesteerder Shaping Impact Group, V-Ventures en imec.istart. Onder meer Roularta, Belga en Zimmo maken al gebruik van de technologie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content