AB InBev stopt met Jupiler Force
De Belgische brouwer heeft de productie van het alcoholvrije Jupiler Force stopgezet. Alleen wat in de handel is, wordt nog verkocht.
AB InBev lanceerde Jupiler Force in het voorjaar van 2011. De brouwer geloofde sterk in het alcoholvrije alternatief voor Jupiler, de Belgische marktleider in pils. Het topmanagement dronk Jupiler Force tijdens de algemene vergadering van de aandeelhouders in 2012. CEO Carlos Brito liet zich in die weken graag fotograferen met het drankje. “Mannen willen de mannelijkheid van Jupiler ervaren, maar dan zonder alcohol. We willen de connotatie met mannelijkheid absoluut behouden”, werd in 2012 tijdens de voorstelling van de jaarcijfers van de Belgische activiteiten gemeld. Met als toevoeging dat van Jupiler Force in 2011 “enkele tienduizenden hectoliters” werden gebrouwen. Voor de zomer van 2012 werden bijkomende smaakvarianten gelanceerd, onder meer een sinaasappelsmaak.
Een jaar later heette Jupiler Force “een langetermijnproject. We hebben geduld. Je moet het product laten proeven.” Maar tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers over 2013, begin april, werd gemeld dat Jupiler Force geen succes was. “Ik vind het geen mislukking”, zei de directeur voor België Eric Lauwers. “Het is vooral belangrijk dat we nieuwe marktsegmenten aanboren.”
De productie is nu stopgezet. Enkel de laatste voorraden in de winkels worden nog verkocht.”Nochtans bleek uit testen dat de Jupiler-consument op zoek was naar een verfrissend alcoholvrij alternatief. Het product scoorde bovendien goed tijdens de testfase”, duidt woordvoerder Natacha Schepkens. “Maar het succes bleef beperkt. Jupiler Force loste de interne doelstellingen niet in.” Toch zal de brouwer verder innovaties in de markt zetten, al is innoveren “een continu proces van leren en bijleren”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier