8 tips voor een succesvol loyaliteitsprogramma
Zegeltjes, bons, klantenkaarten: er zijn verschillende mogelijkheden om de loyaliteit van uw klanten te belonen. Maar lang niet elke actie wordt een succes. Acht do’s en don’ts.
Duw de klant niets door de strot. U wilt loyale klanten belonen door ze het gevoel te geven dat ze bijzonder zijn. Hang dus niet te veel de verkoper uit.
Vraag om input. Vraag uw klanten zelf waarmee u ze kunt belonen. Stem het programma af op degene die de aankoopbeslissingen neemt.
Raak de klant in hoofd en hart. Van een korting worden klanten blij, maar u kunt ze emotioneel raken door ze bijvoorbeeld op hun verjaardag te laten weten dat u aan ze denkt.
Blijf communiceren. Blijf het programma onder de aandacht brengen en evalueer regelmatig of het nog werkt: de behoeften van de klanten veranderen.
Houd het simpel. Moeilijk begrijpbare voorwaarden van een loyaliteitsprogramma stoten af.
Wees eerlijk. Beloof geen gouden bergen, tenzij u het waar kunt maken.
Maak de rekening. Bedenk bij acties wat de financiële gevolgen zullen zijn. Alleen door alles goed door te rekenen, kunt u er voordeel uit halen.
Loop niet te hard van stapel. Zorg dat u weet waar u aan begint, want u kunt een loyaliteitsprogramma niet ongestraft van de markt halen.
Bron: bizz
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier