In een eindejaarsinterview met Trends geeft Tim Van Hauwermeiren, CEO van argenx, tekst en uitleg bij de plannen van het snelgroeiende farmabedrijf.
Afgelopen zomer gaf professor Bart Lambrecht van UZ Gent in een interview met Trends aan dat ARGX-118 weer in de pijplijn van argenx zit. Tim Van Hauwermeiren licht de plannen toe: “We gaan zo snel mogelijk in 2026 naar fase I. Het gaat om een kandidaat-middel voor een subgroep van astmapatiënten die grote slijmproppen aanmaken in de longen, die ze niet meer opgehoest krijgen. De doorbraak van professor Lambrecht is dat het product niet hoeft te worden geïnhaleerd om tot in de longen te geraken, maar dat het antilichaam via een intraveneuze toediening de slijmproppen losmaakt. Daarop hebben we de molecule opnieuw in onze pijplijn opgenomen. Het is nog een lang ontwikkelingstraject, maar we zullen vrij snel zien of de molecule werkt. Als alles goed gaat, zullen we dit product zelf op de markt brengen. Tegen dan zijn we voldoende matuur om dia te dragen, terwijl het potentieel voldoende groot is om een verschil te maken.”
Verder licht Tim van Hauwermeiren ook toe waarom argenx een samenwerking met de tennislegende Monica Seles heeft afgesloten: “In Europa zijn we dat niet gewoon, maar in de Verenigde Staten werken farmaceutische bedrijven wel vaker samen met bekende personen, om een geneesmiddel of ziekte onder de aandacht te brengen. Bij Monica Seles werd enkele jaren geleden, na een lange zoektocht, gMG vastgesteld. Omdat ze in die zoektocht zelf het belang heeft ervaren van als patiënt te blijven aandringen op een juiste diagnose, werken we graag met haar samen, om de naambekendheid van de ziekte uit te dragen. Dat, in combinatie met onze andere marketingtechnieken, helpt om meer patiënten te bereiken en hun een sterkere stem te geven in het behandelingstraject.”