‘2013 wordt slechtste autojaar in West-Europa in 30 jaar tijd’
De verkoopcrisis op de Europese automarkt zal zich dit jaar nog verscherpen.
De verkoopcrisis op de Europese automarkt zal zich dit jaar nog verscherpen. “2013 wordt het slechtste autojaar in West-Europa van de voorbije dertig jaar”, zo blijkt dinsdag uit een studie van het CAR-Center Automotive Research van de universiteit van Duisburg-Essen.
Voor Europa (EU plus Efta) moet met een daling van 5,0 procent gerekend worden tot 11,89 miljoen verkochte nieuwe wagens, tegenover een al zwak 2012.
Bijzonder hard getroffen worden Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Griekenland. De markt in die landen zal, na een verkoopdaling met 17 procent vorig jaar, nog eens met 9,6 procent krimpen tot 3,75 miljoen nieuwe personenwagens.
“Werklozen zijn nu eenmaal geen goede autokopers en daardoor gaat de Europese auto-industrie door haar zwaarste jaar sinds de oliecrisis”, aldus Ferdinand Dudenhöffer van het Car-Center Automotive Research. “De kansen op een zich snel herstellende automarkt in het zuiden van Europa zijn zo goed als nihil”, verduidelijkt hij.
Door de nu al jaren aanhoudende flauwe verkoop kan de autosector vooral in Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje zijn fabrieken niet langer meer goed benutten. De productiecapaciteit wordt in die landen dit jaar maar voor 58 procent gebruikt. Dat is het slechtste cijfer voor de Zuid-Europese automobielindustrie sinds de Tweede Wereldoorlog.
Autoconstructeurs zoals Fiat en Renault hebben al herstructureringsplannen aangekondigd, bij Peugeot-Citroën moet de fabriek in Aulnay de deuren sluiten. Ook Ford en Opel sluiten vestigingen. (DPA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier