De grootste autogroep van Europa zag de bedrijfswinst met bijna 60 procent dalen in de eerste negen maanden van 2025. De verkoop van elektrische wagens gaat zeer goed, maar het traditionele paradepaardje Porsche is het nieuwe zorgenkind.
Volkswagen Group is de producent van onder meer Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen. Met een kwart marktaandeel is het de grootste in Europa, en wereldwijd het nummer twee na het Japanse Toyota. Maar het Duitse beursgenoteerde wagenconcern is al geruime tijd op de sukkel. De omzet bleef weliswaar stabiel in vergelijking met vorig jaar, en de wagenverkoop in de eerste negen maanden ging er met 1,2 procent op vooruit. Maar dat is beduidend lager dan de wereldwijde groei met 5,1 procent, naar een totaal van meer dan 60 miljoen wagens. De Duitse groep zag haar verkoop bovendien slinken in de twee heel belangrijke markten China en de Verenigde Staten.
In de VS ging de algemene autoverkoop vooruit met ruim 4 procent, naar meer dan 12 miljoen wagens. Maar Volkswagen zag zijn volumes dalen met 8 procent, naar 437.186 stuks. Veel hangt samen met de Amerikaanse invoerheffingen. Die leidden in de eerste negen maanden tot extra kosten voor 2,1 miljard euro. (lees verder onder de tabel)

‘Heel veel concurrentie’ in China
In China steeg de algemene autoverkoop met 8,5 procent, naar ruim 17 miljoen wagens. Niets daarvan bij Volkswagen, dat in China onder meer met joint ventures actief is. De verkoop daalde onder de psychologische drempel van 2 miljoen en belandde op 1,97 miljoen wagens. Dat is een daling met 4 procent. Volkswagen klaagt over “heel veel concurrentie” in China. Zelfs met de elektrische wagens kan de Duitse producent niet scoren in China. De verkoop zakte spectaculair met 42,5 procent, naar 85.116 elektrische wagens.
Elders was het elektrisch offensief net één van de lichtpunten voor de autogroep. Het segment groeide wereldwijd met 42 procent, naar 718.000 wagens. Daarmee zijn elektrische wagens goed voor 11 procent van het groepsvolume. Volkswagen boekt daarmee vooruitgang, al is het wereldwijde marktaandeel in de automarkt voor elektrische wagens 15,5 procent. Vooral in West-Europa wint de Duitse groep aan elektrische snelheid. Daar steeg de verkoop met liefst vier vijfde naar ruim een half miljoen wagens. Duitsland is de kampioen met een verkoop van 171.690 elektrische wagens, of een sprong van liefst 90 procent. Elektrische wagens maken daarmee een vijfde van de totale wagenverkoop in West-Europa uit. En in West-Europa heeft Volkswagen Group een marktaandeel van 27 procent in het elektrische segment.
Volkswagen zag de volumeverkoop van elektrische wagens wereldwijd met 42 procent klimmen, naar 718.000 wagens.
Sputterende Porsche
Het is één van de weinige lichtpunten voor de groep. Vooral Porsche was een spelbreker. Volkswagen slikte een verlies van maar liefst 4,7 miljard euro op het voormalige paradepaardje. Het enige goede nieuws: het zijn waardeverminderingen, geen cashkosten. Begin september maakte Porsche bekend dat de elektrificatie van de modellen minder snel zou gaan dan initieel gemeld. De producent houdt langer vast aan verbrandingsmotoren. De Porsche-fanaten kunnen het niet echt smaken. De verkoop van het racemodel zakte met 6 procent naar 212.509 wagens. Vooral in China sputterde de vraag. Porsche boekte zelfs een bedrijfsverlies van 200 miljoen euro. Dat is heel uitzonderlijk voor wat normaal de kaskoe van de autogroep is. Vorig jaar haalde Porsche voor dezelfde periode nog een bedrijfswinst van 3,8 miljard euro.
Ook het andere premiummerk, Audi, is nog niet uit het dal gekropen. De verkoop zakte met 4,8 procent tot 1,175 miljoen wagens. Dat alles leidde ertoe dat de autopoot afzonderlijk van het autoconcern een bedrijfsresultaat van nog nauwelijks 2,2 miljard euro haalde, of een schamele 1 procent op de omzet. Vorig jaar was er nog een bedrijfswinstmarge van 5,1 procent. De meubelen bij de Duitse groep werden nog enigszins gered door de leasepoot. Die groeide en scoorde wél behoorlijke cijfers.
Met dat alles stelt Volkswagen zijn vooruitzichten voor het hele jaar bij. De omzet en de volumes zouden naar verwachting stabiel blijven. Maar de bedrijfswinstmarge zou zakken naar 2 tot 3 procent, in vergelijking met bijna 6 procent in 2024.
De werknemers hebben inmiddels al een forse bijdrage geleverd. Audi Brussels sluit. En in Duitsland verdwijnen bij het merk Volkswagen tegen 2030 ruim 35.000 van de 130.000 banen.