‘Zwakke PISA-cijfers? Artificiële intelligentie leert kinderen in 6 weken technisch lezen, in plaats van 18 maanden’
“We praten in België vaak over de tegenvallende PISA-resultaten (pijlers voor het onderwijsniveau, nvdr). Ik geloof echt dat we die mee de goede kant kunnen uitsturen door technologie te gebruiken en zo beter op maat van elk kind te werken.” Daar pleit Marijke Schroos, general manager van Microsoft België en Luxemburg, voor in een interview met Trends. Microsoft legt “steeds meer contacten met schooldirecties” en levert ondersteunende tools die kinderen helpen met lezen, taal en het volgen van de lessen.
Ons onderwijsniveau daalt al enkele jaren. Dat bleek al uit de internationale PISA-cijfers, maar het werd onlangs nog eens bevestigd door de Vlaamse toetsen. De onderwijstest van de Vlaamse regering werd in april en mei voor het eerst afgelegd door 69.500 leerlingen uit het vierde leerjaar en 63.000 leerlingen uit het tweede middelbaar. In het lager onderwijs haalt slechts een op de tien leerlingen de hoogste twee vaardigheidsniveaus voor het oplossen van wiskundige problemen. Voor begrijpend lezen haalt maar 16 procent van de leerlingen de hoogste twee vaardigheidsniveaus.
Microsoft-topvrouw Marijke Schroos gelooft dat technologie leerkrachten kan helpen om een onderwijs aan te bieden dat meer op maat is van elk kind. “In de Antwerpse basisschool De Wereldreiziger zijn er leerlingen van meer dan zeventig nationaliteiten. Al die kinderen hebben soms een heel verschillend niveau, maar ze zitten wel samen in één klas wegens het belang van sociale integratie. Microsoft heeft onder meer ook tools die technisch en begrijpend lezen op maat ondersteunen, de maaltafels helpen in te oefenen, het geluk van kinderen te meten en voor live ondertiteling van de leerkracht tijdens de les.”
Lerarentekort
Als concreet voorbeeld wijst Schroos naar de app Reading Progress. Die analyseert videobeelden wanneer kinderen luidop lezen. De software geeft gerichte feedback en de kinderen krijgen ook oefeningen aangeboden, die hen helpen specifieke moeilijkheden te overwinnen, legt Schroos uit. “Waar kinderen vroeger achttien maanden nodig hadden om technisch te leren lezen, kan het nu in zes weken. Onderwijzers hebben de tijd niet om kinderen op zo’n intensieve manier te begeleiden. Ik ben ervan overtuigd dat ze de tijd die vrijkomt door Reading Progress te gebruiken, op veel andere nuttige manieren kunnen besteden.”
Schroos zegt dat Microsoft België steeds meer contacten legt met directies. “Alles begint met de visie van de schooldirecties. Gelukkig merken we bij directies een grotere vraag door de uitdagingen waar het onderwijs voor staat. Niet in het minst het lerarentekort.”
Lees hier het volledige interview met Marijke Schroos met onder andere:
- De commerciële strategie van Microsoft België
- De evolutie van een verdienmodel op basis van licenties naar een model op basis van abonnementen
- De grootste valkuil voor het succes van AI
- Het potentieel van AI in België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier