Zuilen met zonnecrème
Sundo plaatste dit jaar al 165 zonnecrèmedispeners, zogenoemde SMOTspots. De start-up zet ze in scholen, gemeenten, op festivals en aan de kust.
Waarom werd Sundo opgericht? “De vrouw van mijn vennoot Frederik Vannieuwenborg heeft een apotheek aan een pleintje”, zegt Jacob Leysen. “Daar lunchten veel mensen in de blakende zon en ze verbrandden. Frederik besloot de staaltjes zonnecrème van de apotheek gratis weg te geven. Maar weinig mensen kwamen er halen. Dat moest beter, want zo’n 20 procent van alle mensen ontwikkelt een vorm van huidkanker. Als scoutsvrienden knutselden hij, ik en Victor Desmet aan een oplossing. In maart 2020 waren we klaar om op te starten.”
Hoe innoveert Sundo? “Onze zuilen werken met het internet der dingen”, vertelt Leysen. “Ze geven gratis zonnecrème bij een UV-index van 3 of hoger, en zijn een innovatie op zich. We voorzien ze dit jaar van een dripbakje zodat ze langer proper blijven. Verder capteren en versturen ze continu data over wanneer mensen zich insmeren, gekoppeld aan de weersomstandigheden. Zo weten we wanneer we zonnecrème moeten bijvullen. Al willen we vooral in kaart brengen wanneer mensen zich niet insmeren en het toch nodig is. Dan kunnen we gerichter sensibiliseren en rapporten opmaken voor bijvoorbeeld de Europese Commissie.”
Hoe zit uw verdienmodel in elkaar? “Wij verhuren het toestel”, aldus Leysen. “Werchter huurt toestellen die het laat sponsoren door KBC. AG Insurance voorziet de hele Belgische kustlijn van SMOTspots. Het onderhoud en de zonnecrème is inbegrepen. Per smeerbeurt doen we een schenking aan de Stichting tegen Kanker.”
Hoeveel hebt u geïnvesteerd? “We investeerden alle drie onze spaarcenten”, zegt Leysen. “Daarnaast leenden we privékapitaal en bouwden we een kleine oorlogskas op met ontsmettingszuilen tijdens de coronaperiode. In 2021 hadden we zo’n 75 SMOTspots. Dit seizoen hebben we er 165 in België, Nederland en Luxemburg.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier