Zo vader, zo zoon
Jong talent krijgt een prominente plaats op de biënnale Interieur in Kortrijk. Ook het Gentse duo Hannes Van Severen – zoon van – en Fien Muller tonen hun verfrissende kijk op het interieur van morgen.
Interieur vindt plaats in Kortrijk Xpo en de binnenstad van 20 tot 28 oktober.
Interieur claimt creativiteit en change als handelsmerk, en moet zichzelf noodgedwongen telkens heruitvinden. Onder curator Lowie Vermeersch (ex-Pininfarina) wordt de formule van één centrale eregast ingeruild. In de plaats komt een breed platform waar nu eens gerijpt en ervaren, dan weer jong en onbekend talent, zijn visie op de toekomst van het wonen mag etaleren in project rooms. Dat zijn stelplaatsen van 60 vierkante meter waar de grenzen van het design en de meubelinrichting verregaand worden afgetast.
Hannes Van Severen (33) en zijn partner Fien Muller (34) zijn nog altijd verbaasd dat de curator zijn oog uitgerekend op het logo Muller Van Severen liet vallen. “Vermeersch kwam ons persoonlijk vragen wat we dachten over het interieur van de toekomst. Dat is allemaal erg nieuw voor ons”, zegt het duo haast verontschuldigend. “Pas twee jaar geleden zijn we ons gaan interesseren voor het creatieve meubel van onze dromen. Deels uit passie, deels uit noodzaak omdat je eigen huis met opgroeiende kinderen ook wel een zetel of een kast nodig heeft.”
Beeldhouwer en fotograaf
De jonge dertigers liepen elkaar tegen het lijf in de creatieve biosfeer van Sint-Lucas in Gent. Ze vormen al ruim tien jaar een koppel. Van Severen junior, de zoon van de bekende overleden meubelontwerper Maarten, leek voorbestemd voor sculpturen en beeldende kunst, Muller had een zwak voor fotografie. Dat bleef zo tot in 2010. “Op een dag kregen we een vraag van de Antwerpse galeriehoudster Veerle Wenes om in haar nieuwe designgalerie (Valerie Traan) met iets uit te pakken”, zegt Van Severen.
“Dat maakte iets los bij ons beiden. Na weken van broeden en denken, ontwerpen en tekenen, en finaal prototypes maken, hadden we iets in huis dat in het oog sprong. Dat mochten we in die galerie ervaren en tot onze eigen stomme verbazing ook als we buitenlandse blogs lazen. We staan er soms nog versteld van, maar het spoort ons natuurlijk aan op het ingeslagen pad voort te gaan. Al roesten onze oude liefdes voor fotografie of sculpturen nooit.”
Vijf jaar geleden kocht het beloftevolle koppel een alleenstaand herenhuis uit 1908. De woonst staat op een behoorlijke klomp grond met fruitbomen aan de rand van Gent. Van Severen vergelijkt zijn thuisbasis graag met Villa Kakelbont uit de verhalen van Pippi Langkous. In de tuin is er ook een ruim atelier met rechthoekige raamroosters uit grootmoeders tijd.
Hier kunnen Van Severen en Muller hun creativiteit botvieren volgens het kruisbestuivingsprincipe. Twee weten meer dan één. Het is een werkplaats zoals je mag verwachten van artiesten die beurtelings met de handen en met het hoofd werken: rommelig maar inspirerend, een verzamelplaats volgestouwd met werkbanken, metalen buizen, lederen vellen, brokken graniet of marmer, vijzen en staven. Hier en daar ook een leeg blikje Jupiler, een halflege fles water of een handvol stofvodden en potloden met vergeeld papier, oude tijdschriften ook.
Staat er ook een Apple-computer binnen handbereik? Voor het pure ontwerpen niet, want dat speelt zich unilateraal af tussen de oren. “Alles ontstaat op zijn eigen manier, zonder vast patroon als het om het ontwerpen pur sang gaat”, zegt Muller als ze met ons door het atelier wandelt. “Bepaalde ideeën ontstaan tussen de soep en de patatten. Je denkt, je zoekt, je broedt, je vindt. Van een ontwerp wordt een primitief prototype gemaakt in het atelier, wat nodig is om de juiste proportie te geven aan je ontwerp.”
Mooi en functioneel
In het atelier staat ook het werk dat straks op Interieur blinkt: een ligzetel annex boekenkast, een tafel met lamp en kast, een stoel met lamp en een luie zetel met trapgeveltje voor boeken. Ze vormen een marriage de raison tussen stalen buizen, leder en polyethyleen platen. Het zijn objecten met meer ziel dan technisch vernuft.
“Het kostte ons zes maanden om deze meubelen hun finale vorm te geven”, zegt Van Severen. “Mooi? Ach, ze moeten niet alleen mooi zijn, ze moeten boven alles ook functioneel zijn, want anders schieten we in onze opdracht te kort. Vergelijk het desnoods met een gsm. Die wordt ook voor meerdere functies gebruikt en dat zal in de toekomst nog toenemen.” Muller vult hem aan. “We zijn vooral fier dat we alles zelf ontworpen hebben, al laten we het geraamte door derden maken.”
De meubels zien er ogenschijnlijk allemaal eenvoudig uit. “Maar laat je niet bedriegen”, zegt Van Severen. “Klassieke rechte lijnen doorbreken is niet zo eenvoudig als het eruitziet. Hoe simpeler de vorm, hoe preciezer de afwerking moet zijn.”
Is een stand op Interieur een ultieme bekroning? “Reken maar, want als designers van meubelen zijn we amper twee jaar bezig. Als ‘zoon van’, zijn de mensen misschien vlugger geneigd te komen kijken naar wat ik doe. Maar wat ik doe, wordt daarom niet vlugger goed bevonden. Integendeel zelfs.” Muller pareert. “Ik voel het aan alles: de interesse en de manier van denken, het zit gewoon verschrikkelijk diep in Hannes geworteld. Punt uit.” Daar is Van Severen junior het niet helemaal mee eens. “Het is gewoon de magie tussen mij en Fien die het hem doet.”
En wat als de Muller Van Severen-collectie een hit wordt na Interieur? Massaproductie en downsizing? “Het commerciële is niet meteen mijn ding, en ook niet dat van Fien. Veerle Wenes zal ons te gepasten tijde wel adviseren.”
Karel Cambien, fotografie Kristof Vrancken
“We zijn vooral fier dat we alles zelf ontworpen hebben” Fien Muller
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier