Zo houdt u uw contacten up-to-date
Plaxo werkt automatisch uw adressenboekje bij.
Volgende week: on-linefotodiensten
Reacties: e-trends@trends.be
P laxo is een gratis dienst û voorlopig toch û die u helpt uw elektronische adressenboekje bij de tijd te houden (www.plaxo.com). Pieter Casneuf, medestichter van wijlen AdValvas, gebruikt hem. “Hij verhelpt het steeds weerkerende gedoe van het bijhouden van visitekaartjes,” zegt hij.
Plaxo is een centrale database waarin u uw contactgegevens on line kunt beheren of waarmee u de contactgegevens op één of meerdere pc’s (en pda’s) kunt synchroniseren via Plaxo Contacts-software, die op de Plaxo- site staat. In dat laatste geval moet u wel een gebruiker van Windows en Outlook of Outlook Express zijn. U voert één keer uw gegevens in Plaxo in en stipt aan welke contacten u op de hoogte wilt brengen van de verandering. Klaar.
Buddies die zelf lid zijn van Plaxo beschikken automatisch over de nieuwe gegevens. De anderen krijgen e-mails met belangwekkende onderwerpen als “Changes to my contact information”, tenzij u zelf een persoonlijker boodschap meegeeft (wat velen niet doen).
Al 1,8 miljoen gebruikers
Wat sommigen irriteert, is dat u Plaxo ook omgekeerd kunt gebruiken: u kunt anderen vragen de contactinformatie die u van hen hebt te corrigeren. U opent zo’n e-mail en leest: “I’m updating my address book. Please take a moment to update me with your latest contact info.” En dan een koppeling naar een bladzijde op de Plaxo-webstek. Afkomstig van iemand die misschien wel interessant is, maar die u in geen jaren hebt gezien. Alsof u niets beters te doen had dan andermans adressenboekjes aan te vullen.
De makers van Plaxo begrijpen die ergernis. Dus voegen ze na die boodschap de subtiele suggestie toe om u ook bij Plaxo aan te sluiten zodat u verlost bent van de miserie van het updaten van andermans contactagenda’s. En impliciet: u kunt dan zelf anderen lastigvallen met dit soort post.
Plaxo Inc. is geen obscure start-up, maar de vrucht van de ondernemingslust van SeanParker, medestichter van Napster, de ooit illegale draaischijf voor wat net geen drugshandel was (mp3’s en andere informatie, u bent ook jong geweest). Achter Plaxo zit intussen 10,5 miljoen dollar aan kapitaal van Globespan Capital Partners, Sequoia Capital, Harbinger Venture Management, Yahoo!, Netscape, Google en Amazon.
En alweer werkt het netwerkeffect. In december één miljoen gebruikers, begin april volgens de International Herald Tribune 1,8 miljoen. “De reacties zijn verdeeld,” zegt een marketeer uit de IT-dienstensector. “Ongeveer 44 % van de contactgegevens wordt daadwerkelijk aangepast. Van de overige 56 % krijg ik ofwel via traditionele mail hun gegevens omdat ze het zaakje niet echt vertrouwen, ofwel gebeurt er niets.” Niemand meldt dat inschrijven op Plaxo voor extra spam zorgt. Pieter Casneuf: “De dag dat ze één mail sturen met commerciële boodschappen, gooien ze hun eigen ruiten in.” Hij is vooral in zijn nopjes met de mogelijkheid om de Plaxo-handtekening û de meegestuurde elektronische naamkaartjes û aan te passen aan zijn eigen branding.
Op hoop van privacy
“Tot nog toe heb ik nog maar één negatief antwoord gekregen van iemand die zei dat het bedrijfsbeleid instrumenten zoals Plaxo niet toeliet,” mailt een beveiligingsexpert, die ook een Plaxo-gebruiker is. Toch geeft ook Casneuf aan dat “informaticadepartementen bezorgd zijn om de confidentialiteit en de beveiliging van de informatie.”
Plaxo Contacts û waarvan de interface intuïtiever zou mogen zijn û geeft u wel de kans om afzonderlijk een kaart met zakelijke en één met persoonlijke gegevens te beheren. Maar in beide gevallen zegt u Plaxo niet alleen waar u zelf overal te vinden bent, maar vooral ook met wie u in contact staat. Plaxo’s privacyverklaring is Truste-conform û zoals die van Amazon û en Plaxo zegt geen informatie te verkopen en geen adware of spyware te zijn, hoewel het uw gegevens wel kan gebruiken voor de promotie van eigen producten.
De hamvraag is hoe Plaxo zijn centen denkt te verdienen. En dan is het misschien goed te weten dat Plaxo’s informatie, volgens de privacyverklaring, mee wordt verkocht als de firma wordt verkocht, “in de meeste gevallen”.
Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier