Zie de mens
Met Ecce Homo opent in Antwerpen een parcours langs negen verrassende locaties waar 63 hedendaagse kunstenaars het menselijk lijden verbeelden.
De ecce homo is een bekend motief in de religieuze kunst. Onder meer Jeroen Bosch, Caravaggio, Rubens en Rembrandt schilderden werken rond het thema: het aanbeeld van de lijdende Christus. Maar de vier curatoren van het gelijknamige kunstparcours dat op 17 november start in Antwerpen, interpreteren het lijden van Jezus Christus breder. De expo toont hoe 63 hedendaagse kunstenaars uit België kijken naar de mensheid. Hun werken gaan over universeel lijden, oorlog, troost en zingeving, maar ook over globalisering en de klimaatverandering.
De werken zijn geselecteerd door kunstjournalist en auteur Eric Rinckhout, samen met de galeriehouders Yasmine Geukens, Marie-Paule De Vil en Marion De Cannière. Zij combineerden werk van bekende Belgische kunstenaars, zoals Luc Tuymans, Rinus Van de Velde, Berlinde De Bruyckere, Ann Veronica Janssens, Kris Martin, Sofie Muller en Francis Alÿs, met aanstormend talent zoals Laura Gasparotto en Otobong Nkanga. Het parcours is een mix van bestaand werk met werk dat speciaal voor de gelegenheid of de locatie is gecreëerd. Op Philippe Vandenberg na zijn het levende kunstenaars.
Leuk is dat er minder vanzelfsprekende plekken zijn uitgezocht om kunst in te integreren. Niet zelden hebben die plekken een verband met het werk of het leven van de kunstenaar. Zo toont Philippe Aguirre, die vertrouwd is met Afrika, beelden in de tuin van het Tropisch Instituut. De grootste verrassing op het parcours is misschien wel het Maagdenhuis, een zestiende-eeuws weeshuisdienst dat vandaag een stadsmuseum is. Uit zijn collectie komt een zestiende-eeuwse ecce homo, die in confrontatie gaat met werk van Mark Manders. Even verderop, in het Museum Mayer van den Bergh, dialogeert Sofie Muller – een telg uit een antiquairsgeslacht – met enkele klassieke werken uit de vaste collectie.
Ecce Homo, van 17 november tot 25 februari op diverse locaties in Antwerpen
Thijs Demeulemeester
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier