Zeven groeiplatformen
Door de fusie tussen Sanofien Aventiseind jaren negentig is het Franse farmaconcern een van de vijf grootste spelers in de sector. Sanofi heeft echter serieus geleden onder het verlies van patentbescherming voor belangrijke geneesmiddelen. Maar de groep is nu weer klaar voor groei.
In de voorbije vijf jaar kreeg Sanofi te maken met patentverval voor onder meer de blockbusters (geneesmiddelen met een jaarlijkse verkoop van meer dan 1 miljard dollar) Lovenox(tegen bloedklonters), Taxotere(kankerbestrijding), Avapro(hoge bloeddruk) en Plavix(bloedverdunner).
In 2008, op het moment dat de patentklif op de Franse farmagigant afkwam, nam Christopher Viehbacherde job van CEO op. De Duitser/Canadees werkte daarvoor twintig jaar voor die andere farmareus, GlaxoSmithKline. Hij kreeg de enorme opgave om Sanofi door de periode van patentverval weer naar groei te leiden. Daarvoor creëerde Viehbacher zeven groeiplatformen.
Emerging markets is een eerste. Met 32 procent van de groepsomzet uit opkomende landen is Sanofi de grote farmaspeler die er het sterkst gevorderd is. Ook een mooie groeipool is ‘diabetes’,met als topproduct Lantus. Verder zijn er ‘vaccins’, waarin Sanofi Pasteurwereldvermaard is. Sanofi beschikt ook over een uitgebouwde consumer health care-afdeling. Een andere typische groeipoot bij de farmagiganten tegenwoordig is animal health care. Heel specifiek voor Sanofi is het zesde en belangrijke groeiplatform new Genzyme. Sanofi kocht begin 2011 het Amerikaanse biotechbedrijf Genzyme, een specialist in zeldzame ziekten, voor 20 miljard dollar. Het zevende en laatste groeiplatform wordt gevormd door de restdivisie ‘andere innovatieve producten’.
Eind vorig jaar zorgden de groeiplatformen al voor twee derde (67,4%) van de groepsomzet, tegen 2015 moet dat 80 procent worden. Hierdoor wil Sanofi vanaf 2014 een jaarlijks groeicijfer van 5 procent in omzettermen en minstens 5 procent in winst per aandeel realiseren, na het dieptepunt van de winst per aandeel dit jaar. In de periode 2012-’15 mikt het op liefst achttien nieuwe lanceringen, met daaronder de potentiële blockbuster PCSK9of Alirocumab, een geneesmiddel tegen ‘slechte’ cholesterol voor patiënten die met de bestaande middelen niet geholpen kunnen worden.
Mede door die lanceringen moet de omzet van 35 miljard nu naar 40 miljard evolueren tegen 2018. Tegen een verwachte koers-winstverhouding van 13,5 en een verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9 oogt Sanofi niet goedkoop. Maar de koers is al meer dan 10 procent teruggevallen, mede door echt wel tegenvallende halfjaarcijfers. Dit jaar is het dal in de winstevolutie. Het Franse farmaconcern is klaar voor een nieuwe groeifase. We vinden het aandeel ‘koopwaardig’.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier