Netflix House, het nieuwe Disneyland? ‘De disruptieve streamingaanpak, toegepast op pretparken’

© Netflix
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Netflix stapt in de business van pretparken, want het opent dit najaar twee indoorpretparken in de Amerikaanse steden Dallas en Philadelphia. De Netflix Houses staan in het teken van populaire Netflix-reeksen zoals Stranger Things, Wednesday en Squid Game. “Met indoorparken kan Netflix een ander doelpubliek aanspreken dan de grote pretparken van Disney.”

Netflix, de marktleider in streaming, verkent dit jaar de pretparkwereld met zijn Netflix Houses. Op 12 november en 11 december openen respectievelijk de eerste vestigingen in Philadelphia en Dallas. Een derde park in Las Vegas opent in 2027. Het bedrijf bevestigde dat de parken belevingen zullen bieden die in het teken staan van populaire reeksen: Wednesday, One Piece, Stranger Things en Squid Game.

“Dit plan biedt voor Netflix de kans om uit zijn intellectuele rechten — zijn series — het maximale te halen”, vindt Stijn Joye, mediaprofessor aan de UGent. “Het is een manier om de personages en de werelden een leven te geven buiten televisie en zo de waarde ervan te verhogen. De parken en de streamingdienst kunnen elkaar versterken. Het doet natuurlijk denken aan Disney, dat al decennialang het voorbeeld geeft.”

De streamingdienst opent de parken in winkelpanden in shoppingcentra. Ze zullen volgens de website van Netflix meer dan 9.200 vierkante meter groot zijn. Stijn Joye denkt dat die eerste twee indoorparken een opstap kunnen zijn naar grotere buitenpretparken in de toekomst. Al is hij ook te vinden voor het speciale concept van de Netflix Houses. “Netflix is altijd goed geweest in het vinden van kansen in de markt. Met indoorparken kan het een ander doelpubliek aanspreken dan die van de grote pretparken van Disney.”

Wisselende themagebieden

De Netflix Houses bevatten gedeeltes die gratis zijn voor bezoekers. Het gaat onder meer om gamingruimtes met arcadekasten en VR-belevingen, maar ook om eetgelegenheden in het thema van Netflix-reeksen. Daarnaast zijn er de ‘experiences’, oftewel themagebieden in het park die in het teken staan van bekende Netflix-reeksen. Om die te bezoeken moeten bezoekers betalen. Over de prijs van tickets is nog niets bekend. Er is wel een wachtlijst geopend waarmee mensen zich al kunnen registreren om tickets te kopen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“De streamingdienst spreekt bewust niet over ‘attracties’, maar over ‘ervaringen’, en Netflix zegt in zijn communicatie dat het continu de ervaringen wil aanpassen. Op die manier kan het inspelen op de veranderende populariteit van zijn reeksen, terwijl vaste attracties natuurlijk een meer permanent karakter zouden hebben. Het is de disruptieve streamingaanpak, maar dan toegepast op pretparken. Een beetje als een algoritme dat draait en continu de populariteit bij de kijker meet en daarop inspeelt.”

De keuze om te focussen op een gaminggedeelte is ook opvallend. Netflix investeerde de voorbije jaren al honderden miljoenen dollar in de overname van verschillende kleine gamingstudio’s, die vooral ervaring hebben met kleine, mobiele games. Netflix integreerde ook al spellen in zijn apps voor smartphones, die toegankelijk zijn voor abonnees van de streamingdienst. Mogelijk kan het bedrijf dezelfde games introduceren in zijn Netflix Houses.

DisneyQuest

Het concept van Netflix Houses doet denken aan een oud pretparkconcept dat Disney eind jaren negentig heeft getest. DisneyQuest waren twee indoorparken in Orlando bij Disney World en in Chicago in shoppingcentra. Disney zette ook sterk in op games en virtualreality-ervaringen. De bedoeling was om uit te breiden naar andere stadscentra in de Verenigde Staten, maar het concept werd uiteindelijk stopgezet omdat de bezoekersaantallen tegenvielen en de operationele kosten relatief hoog waren. De DisneyQuest in Orlando sloot in 2001, twee jaar na de opening. Die in Orlando bleef wel tot 2017 draaien.

Stijn Joye denkt dat Netflix Houses wel de nodige tools zouden kunnen hebben om met veranderende themagebieden de interesse van bezoekers vast te houden. Daarnaast staat technologie, zoals virtual reality, vandaag een stuk verder. “Het is ook opvallend dat elk Netflix House uniek zal zijn, met andere themagebieden. In de pretparkwereld zien we vaak dat verschillende parken dezelfde attracties delen om de prijs te drukken. Het blijft nog afwachten of dat plan goed uitdraait, en of het een sterkte of een zwakte wordt.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat is de kans dat er de komende jaren een Netflix House in Europa opent? “Dat is koffiedik kijken,” geeft Stijn Joye toe. “Alles zal afhangen van het succes in de Verenigde Staten, een grote markt voor Netflix. In de Verenigde Staten is het voorbeeld van Disneyland Parijs welbekend, maar er is ook de vaststelling dat Europa een complexe markt is. Het lijkt me daarom plausibeler dat een expansie buiten de Verenigde Staten eerst in Azië, bijvoorbeeld in Japan, zou plaatsvinden.”

Hogere verwachtingen

Netflix verhoogde vorige maand de omzet- en winstverwachting voor 2025. Het gaat nu uit van een omzet tussen 44,8 en 45,2 miljard dollar, tegenover 43,5 tot 44,5 miljard voordien. De nettowinst zou voor het eerst boven 10 miljard dollar uitkomen. Het Netflix-aandeel steeg dit jaar ruim 37 procent. Het streamingbedrijf rapporteert niet langer de abonneegroei per kwartaal, omdat het wil dat beleggers focussen op het financiële plaatje. Netflix zegt wel dat de omzetgroei wordt ondersteund door een aanwas van klanten, hogere abonnementsprijzen en een toename van de advertentie-inkomsten. Meer dan twee derde van zijn klanten woont buiten de Verenigde Staten.

Lees ook: Heeft Netflix de streamingoorlog gewonnen? 280 miljoen abonnees en aandeel verdriedubbeld

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise