Wissel op Piccadilly Circus
Hyundai vervangt Sanyo
Iedereen die de afgelopen 33 jaar in Londen geweest is, heeft het Sanyo-bord op Piccadilly Circus zien oplichten. Nu maakt het plaats voor de Koreaanse autobouwer Hyundai, de eerste wissel in zeventien jaar op een van de vijf grote panelen. Daarmee worden de laatste neonbuizen ingeruild voor led- verlichting. Hyundai betaalt Land Securities, dat de elektrische reclameborden in eigendom heeft, jaarlijks 2,2 miljoen euro voor 116 vierkante meter op Europa’s bekendste reclamemuur. De afgelopen honderd jaar werden er slechts vijftig merken geafficheerd.
Catwalk voor buitenlandse merken
De wereldberoemde lichtpanelen op Piccadilly Circus werden voor het eerst aangestoken in 1908. De Franse waterproducent Perrier was de eerste die zijn letters in neon deed oplichten. Drankmerken Guinness, Bovril en Schweppes volgden. Tot na de Tweede Wereldoorlog domineerden Britse en Europese merken. Vanaf 1955 deden het Amerikaanse Coca-Cola, Budweiser en McDonald’s hun intrede. In de jaren zeventig volgden de Aziaten Canon, Fuji, TDK en Sanyo. De totale oppervlakte van de reclamepanelen bedraagt 718 vierkante meter.
Land Securities rekent zich rijk
Land Securities, het grootste Britse vastgoedfonds, is sinds 1971 eigenaar van Piccadilly Lights, waaronder zowel de reclameborden als het winkel- en kantoorgebouw van erachter vallen. De marktwaarde van dit geheel loopt op tot ruim 223 miljoen euro. Jaarlijks levert het Land Securities 13,6 miljoen euro aan huur op. Het 64 jaar oude fonds heeft in totaal 11,8 miljard euro in eigendom, waaronder 2,8 miljoen commerciële vierkante meter. De winst steeg het afgelopen jaar met 9 procent tot 276 miljoen euro.
Led met enorme CO2-uitstoot
De heldere leds slorpen energie. Hoewel ze tot 70 procent minder verbruiken dan neonbuizen, zijn ze jaarlijks verantwoordelijk voor de uitstoot van 1,9 miljoen kilo CO2, evenveel als 2000 van Hyundai’s best verkopende wagens. Alleen al de Coca-Cola-reclame telt 774.114 ledjes. Slechts een paar keer in de geschiedenis werden de panelen gedoofd. Door de Tweede Wereldoorlog bleef het plein helemaal donker tussen 1939 en 1949. De lichten werden gedimd bij de begrafenissen van Winston Churchill in 1965 en prinses Diana in 1997. Onlangs werden ze een uur gedoofd voor het Earth Hour van WWF.
Times Square overtroeft vlotjes
Blijft de reclameoppervlakte op Piccadilly Circus stabiel, dan groeit ‘s werelds grootste reclameruimte op Times Square elk jaar. De grootste en modernste muur van warenhuis Walgreens telt dertien plasmaschermen op meer dan 1486 vierkante meter. Het bekende ‘geribde’ ABC SuperSign meet 342 vierkante meter. American Eagle, waar elke klant zijn foto op het paneel geprojecteerd kan zien, meet 1347 vierkante meter.
HANS HERMANS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier