Winterbanden zijn geen luxe
Winterbanden zijn voorlopig niet verplicht in ons land. Maar bestuurders die elke dag van het jaar, ongeacht de weersomstandigheden, op hun wagen moeten kunnen vertrouwen, kunnen er niet omheen.
Door de winterellende van de voorbije jaren zijn steeds meer bestuurders overtuigd geraakt van het nut van winterbanden. Die hebben een andere rubbersamenstelling en een ander profiel dan zomerbanden. Winterbanden zijn niet alleen veiliger bij sneeuw en ijs, maar ook op een nat wegdek en bij temperaturen onder 7 graden Celsius.
Even zag het ernaar uit dat België, in navolging van Duitsland en Luxemburg, winterbanden verplicht zou maken bij sneeuw of gladheid op de wegen. Maar uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in opdracht van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) bleek dat de impact van zo’n verplichting op het aantal ongevallen met gewonden erg beperkt zou zijn. Een verplichting komt er dus voorlopig niet, al wordt het gebruik van winterbanden wel aanbevolen. Een ander onderzoek van de mobiliteitsorganisatie Touring leert dat 36 procent van de Belgische bestuurders al over winterbanden beschikt. Dat lijkt veel, maar het betekent ook dat een aanzienlijke groep bestuurders in de winter op klassieke zomerbanden blijft rijden.
Rolweerstand
De kostprijs van winterbanden is de meest aangehaalde reden om geen winterbanden te monteren. Maar het prijsverschil tussen winter- en zomerbanden is de jongste jaren kleiner geworden. De topmerken zijn het duurst, maar in vergelijkende rijtesten scoren ze doorgaans het beste. Belangrijk is de rolweerstand, die is bepalend voor het verbruik. Winterbanden doen het verbruik in de regel stijgen, maar bij banden met een A-label — met de laagste rolweerstand — is het verschil met zomerbanden verwaarloosbaar.
Bij een totale kostprijsberekening moet de gebruiker ook incalculeren dat zomerbanden niet slijten, zolang de winterbanden worden gebruikt. Wie bijvoorbeeld 30.000 kilometer per jaar aflegt, waarvan de ene helft op zomerbanden en de andere helft op winterbanden, kan bij een normale rijstijl gemakkelijk drie jaar rijden met zomerbanden en twee jaar met winterbanden.
Breder is duurder
Daarnaast is de bandenmaat bepalend voor de prijs. Hoe breder de band, hoe duurder, en dat geldt zowel voor zomerbanden als voor winterbanden. Een oplossing om de kostprijs van winterbanden te verminderen, is ze een maatje kleiner te kiezen dan de zomerband. Het is belangrijk daarvoor het gelijkvormigheidsattest van de wagen te raadplegen. Dat vermeldt welke bandenmaten gemonteerd mogen worden. Een andere bandenmaat kiezen, betekent dat een bijkomende velgenset moet worden aangeschaft. Wie kiest voor stalen velgen of tweedehandse aluminium velgen komt er meestal met enkele honderden euro’s vanaf. Die kosten zijn eenmalig.
Wie zich laat verleiden om vier nieuwe aluminium velgen te kopen, is — afhankelijk van de grootte en het merk — al gauw 1000 euro of meer kwijt. Grote bandencentrales beschikken vaak over een eigen bandenhotel waar de ongebruikte set kan worden opgeslagen. De kostprijs van die dienst loopt uiteen van 15 tot 25 euro per seizoen. Wie zelf over voldoende plaats beschikt om de velgen te stockeren, kan die kosten vermijden.
Bestuurders moeten er ook rekening mee houden dat winterbanden vrijwel altijd over een lagere snelheidsindex beschikken. De maximale snelheid die een wagen met bepaalde winterbanden mag halen, kan onder de maximumsnelheid van de wagen liggen. In België maakt dat niet veel uit, want de maximumsnelheid bedraagt er 120 kilometer per uur, maar wie bij niet-winterse omstandigheden over een Duitse Autobahn zonder snelheidsbeperkingen rijdt, moet zich daar wel van bewust zijn.
Modder en sneeuw
Wie van plan is met de wagen op wintersport te gaan, kan zelfs helemaal niet om winterbanden heen. In Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk is het gebruik van winterbanden in bepaalde periodes verplicht. In Frankrijk zijn winterbanden verplicht wanneer dat staat aangegeven. Wie niet over een winteruitrusting beschikt, loopt het risico op een boete of kan bij een ongeval volledig aansprakelijk worden gesteld.
Winterbanden moeten in de meeste landen voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool in een berg of de vermelding M+S. Die afkorting staat voor ‘mud and snow’. Dat beschermde symbool staat niet alleen op winterbanden, maar ook op sommige alleseizoensbanden (zie kader).
KOEN LAUWERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier