De belangrijkste omzetgroei voor Ahold Delhaize zit de komende jaren in een combinatie van overnames en organische groei van de bestaande supermarkten. Dat vertelt CEO Frans Muller in een gesprek met Trends. Het aandeel van Ahold Delhaize steeg zo’n 1,9 procent na gunstige resultaten in het derde kwartaal. Toch kan de prijsdruk in de VS een zorgenkind worden.
Het Nederlandse supermarktconcern Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder meer Delhaize, Albert Heijn en Bol, realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 22,5 miljard euro, 2,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In Europa ging de omzet zelfs 12,5 procent hoger (tot 9,6 miljard euro), al was dat deels te danken aan de overname van de winkelketen Profi in Roemenië. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 2,8 procent.
De operationele winst kwam uit op 902 miljoen euro. De onderliggende operationele winstmarge bedroeg 4,1 procent. Ahold Delhaize bevestigt dat het voor het volledige boekjaar mikt op een marge van zo’n 4 procent. Er zit al enkele jaren minder beweging in de winst per aandeel van de holding: die schommelt rond 2,55 euro sinds het boekjaar 2022.
“Dit kwartaal hebben we een winst per aandeel (EPS) van 0,67 euro. Dat is 8 procent beter dan vorig jaar”, beklemtoont Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize. “Natuurlijk spelen de effecten van de valuta op dit moment. Maar de komende jaren zullen we een EPS-ontwikkeling neerzetten waar we trots op kunnen zijn. Mensen geloven steeds meer in onze strategie.”
Nieuwe supermarkten
In het persbericht over de resultaten van Ahold Delhaize zat ook nieuws uit ons land. Volgend jaar openen nog acht nieuwe Delhaize-supermarkten, geleid door zelfstandige uitbaters. Dat maakt deel uit van de bredere strategie van de groep om het aantal winkels in Europa uit te breiden, zegt Muller.
“We anticiperen op de bewegingen van andere retailers in België, waaronder de verandering bij Makro waar wij van profiteren. Het gaat om acht nieuwe Delhaize-supermarkten, maar ook Albert Heijn zal groeien in België. Ik kan nog niet communiceren om hoeveel winkels het gaat. De merken zijn complementair. Albert Heijn heeft een iets andere prijspositionering en andere producten, en is vooral in Vlaanderen actief. Sommige franchisenemers hebben zowel Albert Heijn- als Delhaize-winkels.”
Profiteren van consolidatie
Onder Frans Muller, die in 2018 aantrad als CEO van Ahold Delhaize, steeg het aandeel 76 procent. Maar wat zal de komende jaren de meeste omzetgroei brengen? “Ik denk dat het een combinatie wordt van organische en niet-organische groei”, aldus Muller. “Organisch verwachten we dat winkels zoals Food Lion, de acht nieuwe Belgische winkels en Louis Delhaize groei zullen opleveren. Dat is ook dankzij de investering in huismerken. Anderzijds wordt het interessant om consolidatie in de markt op te volgen. We hebben de financiële kracht om daar iets mee te doen.”
Jarenlang noteerde Ahold Delhaize met een korting, maar vandaag weet de holding beter hoe ze beleggers moet overtuigen. Ahold Delhaize kondigde aan volgend jaar 1 miljard euro eigen aandelen in te kopen en werd, samen met de gunstige resultaten, beloond door beleggers, ziet ook Frans Muller.
“Als je kijkt naar de aantrekkelijkheid van ons aandeel, dan heb je het ook over ons dividend, met een uitkeringsratio tussen 40 en 50 procent, en onze inkoop van eigen aandelen, die we al acht jaar lang trouw doen. Dat is voor ons heel belangrijk en dat bevestigen we voor het komende jaar.”
Amerikaanse groei
Meer dan 60 procent van de omzet van Ahold Delhaize komt uit de Verenigde Staten, waar de vergelijkbare verkoop (de verkoop van supermarkten die langer dan een jaar geopend zijn, nvdr) steeg met 2,9 procent. De supermarktketen Food Lion steeg al voor het 52ste kwartaal op rij. Maar de VS lijden onder een shutdown van de overheid en de inflatie stijgt, waardoor de koopkracht van de Amerikanen wordt bedreigd. Heeft Muller het vertrouwen dat de groep die reeks van Food Lion kan voortzetten?
‘Dat we met onze ‘2+5 gratis’-promotie de talk of town zijn, daar kunnen we alleen maar trots op zijn’
Frans Muller, CEO Ahold Delhaize
“Het is nog even afwachten hoe lang de shutdown duurt. Op dit moment rekenen we dat nog niet door in onze prognoses. Maar het is schrijnend om te zien hoezeer food insecurity speelt in de VS. Dat bestaat ook bij ons, maar niet in die mate. Met Food Lion doneren we aan de voedselbanken en we investeren in onze huismerken.”
Belgische prijzenoorlog
In Europa is de inflatiedruk minder groot, maar Delhaize en Albert Heijn houden wel rekening met het prijsbewustzijn van de consument met de feestdagen in het verschiet. Centraal staan daarin het loyaliteitsprogramma en de promoties op producten. Albert Heijn pakte bijvoorbeeld onlangs uit met aanbiedingen waarin verscheidene producten werden verkocht met de promotie ‘2+5 gratis’. Als tegenreactie nam prijsvechter Colruyt de campagne over. Het begin van een prijzenoorlog?
“Ik denk dat we al in een aardige prijzencompetitie zitten”, merkt Muller op. Hij is tevreden over de nieuwe actie. “Bij dit soort aanbiedingen zorgen we natuurlijk dat we in lijn blijven met de wetgeving. Dat we hiermee de talk of town zijn, daar kunnen we alleen maar trots op zijn. Er is hard gewerkt aan deze promoactie, zowel bij Albert Heijn als bij de merken van de leverancier. Prijs zal altijd het belangrijkste thema blijven voor Albert Heijn in België.”
Groei in e-commerce
Nog opvallend in de resultaten is dat de onlineverkoop groeide met dubbele cijfers in het derde kwartaal (+12,2% bij constante wisselkoersen), zowel in de VS als in Europa. Ahold Delhaize heeft in e-commerce vooral een sterke aanwezigheid in Nederland, met Bol en Albert Heijn als uitschieters. In ons land is er nog groeipotentieel, aldus Muller. “In Nederland is al 11 procent van onze omzet online, maar in België is dat nog vrij laag. E-commerce wordt er nog minder omarmd, ook al groeit het wel sneller met Bol.com.”
‘Er is veel kennis over AI uitgewisseld. Ik denk dat een volgende stap is om ons nog meer te focussen’
Frans Muller, CEO Ahold Delhaize
Ook de Verenigde Staten zijn een groeimarkt voor de e-commerceactiviteiten van de holding. “In de VS maakt online al 9 procent van onze omzet uit. De strategieën verschillen tussen de continenten. In Nederland en België zijn klanten vooral gewend aan leveringen, maar in de VS komt 60 procent van de onlineomzet uit click & collect, het ophalen van producten in de winkels, meestal op de dag van de bestelling. Click & collect is goedkoper en Amerikaanse klanten vinden het prettiger om langs te gaan op het moment dat het voor hen past.”
AI-ontwikkeling met focus
Albert Heijn experimenteert met een AI-tool, meer bepaald een chatbot met de naam Steijn. Die kan antwoorden op de vraag ‘wat eten we vandaag?’ door recepten te tonen. Klanten kunnen daarnaast een foto maken van de inhoud van hun koelkast, en zo kan de chatbot zijn recepten daaraan aanpassen.
“Artificiële intelligentie kan ons enorm helpen bij het voorspellen van bestellingen en het kan de hele productiviteit van de keten helpen te verbeteren. Klanten kunnen daardoor nog persoonlijkere aanbiedingen krijgen. Met veel enthousiasme heeft dit bedrijf AI omarmd: zowel bij Bol als bij Delhaize, Albert Heijn en in onze grote digitale bedrijfstak in de VS. Er is veel kennis uitgewisseld. Ik denk dat een volgende stap is om ons nog meer te focussen op een paar use cases, zodat we daarin kunnen groeien en efficiëntiewinsten kunnen boeken. Daarmee werken we aan de toekomst van het bedrijf.”