‘Wij blijven geloven in Europese aandelen’
De private bank Banque Transatlantique Belgium focust op nichespelers in de vastgoedsector en op cyclische aandelen. Er is geen haast om terug te keren naar de oliesector.
Banque Transatlantique Belgium, de privatebankingdivisie van de Franse groep Crédit Mutuel, is aanwezig in Brussel sinds 2005. Vorig jaar ging het beheerde kapitaal voor het eerst voorbij de grens van 2 miljard euro en trok de instelling haar personeelsaantal op tot 36 medewerkers. Pierre Carpentier, senior portfoliomanager van Banque Transatlantique Belgium, overloopt de favoriete waarden en sectoren van het huis.
Kiest u voor Amerikaanse of Europese aandelen?
PIERRE CARPENTIER. “Wij blijven geloven in Europese aandelen, omdat het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) een sterke steun biedt aan de bedrijven. We zien een toename van de kredietverlening aan ondernemingen in het eerste kwartaal van 2016. Het stijgingspotentieel is hoger in Europa, omdat het continent zijn welvaartsniveau van voor de crisis van 2008 pas nu begint terug te vinden. De Verenigde Staten hebben zich veel sneller hersteld. De eerstekwartaalcijfers leverden meer aangename verrassingen op in Europa dan in de Verenigde Staten.”
Houdt u rekening met de mogelijke beslissing van de Britten om de Europese Unie te verlaten na het referendum van 23 juni?
CARPENTIER. “Ja, daar moeten we rekening mee houden. Daarom focussen we vooral op de eurozone. Groot-Brittannië heeft aantrekkelijke internationale groepen – zoals AstraZeneca, GlaxoSmithKline (GSK) en Shire in de farmaceutische industrie – maar hun aandeel noteert in pond. Een brexit zou een weerslag hebben op de munt en kan leiden tot de stijging van de Britse rente. Dat zou heel negatief zijn, omdat het land nog altijd een hoog overheidstekort heeft.”
Is er tegen de huidige rente nog ruimte voor obligaties in de portefeuilles?
CARPENTIER. “Wij hebben opnieuw iets meer belegd in Europese highyieldobligaties door een terugval van de markt in februari. Bovendien is de ECB gestart met het opkopen van bedrijfsobligaties. Het rendement is hoger dan dat van overheidsobligaties, en de aankopen van de ECB zullen de koersen doen stijgen.”
Veel beleggers kiezen voor vastgoed omdat het een rendement oplevert zonder al te veel risico’s.
CARPENTIER. “Vastgoedaandelen hebben een hoog dividendrendement. We houden ook van de nichespelers in België – en vooral van WDP, een specialist in logistiek vastgoed. Met zijn centrale ligging is België de uitgelezen plaats voor bedrijven die de Europese markt willen betreden. Zo distribueert Apple zijn producten vanuit Luik. WDP is ook aanwezig in Tsjechië, een dynamisch land dat een beetje de fabriek van Duitsland is. Wij verkiezen logistiek vastgoed ver boven kantoren. Op die markt neemt de hoeveelheid gehuurde oppervlakte af.
“Daarnaast zetten we in op Duits residentieel vastgoed via Adler, Deutsche Wohnen en Vonovia. Er is een nieuwe dynamiek op de Duitse markt door de toestroom van migranten en de daling van de rente. Traditioneel huurt de meerderheid van de Duitsers, maar de lage rente heeft veel huurders ertoe aangezet een woning te kopen.
“We investeren ook in commercieel vastgoed via Franse reuzen als Klépierre, de marktleider in winkelcentra. Dat is een manier om in te spelen op de consumptiesector. Die wordt ondersteund door de toename van de koopkracht – een gevolg van de daling van de oliekoers en de zwakke euro. In Duitsland heeft de invoering van een minimumloon vorig jaar de koopkracht van ongeveer 4,5 miljoen mensen een boost gegeven.”
Wellicht zet u ook rechtstreeks in op de consumptiesector?
CARPENTIER. “Wij beleggen in aandelen in de cyclische consumptiesector die – anders dan niet-cyclische aandelen, zoals supermarkten – direct voordeel halen uit de economische groei. Het toerisme is een van onze favoriete sectoren van de cyclische consumptie. De Spaanse hotelgroep Melia profiteert van de toeristische boom in Spanje en van de opening van Cuba, waar het marktleider is.
“Een ander segment van de cyclische consumptie is de belastingvrije handel, die profiteert van het toegenomen luchtvervoer. Ons favoriete aandeel is het Zwitserse Dufry, de wereldleider in die branche. Sinds het bedrijf vorig jaar de taxfree activiteiten van Benetton heeft overgenomen, heeft het daarin een evenwichtige aanwezigheid op wereldniveau.”
Behoort de autosector ook niet tot de cyclische consumptie?
CARPENTIER. “Wij zijn ook in dat segment actief, maar via toeleveringsbedrijven: Valeo, een aandeel dat we onlangs met een mooie meerwaarde hebben verkocht, en Plastic Omnium. De troef van toeleveringsbedrijven is dat ze niet alleen profiteren van de stijging van de autoverkoop, maar ook van de voortdurende verstrenging van de milieunormen. Zij moeten de juiste oplossingen aanreiken aan de constructeurs.”
Welke sectoren vermijdt u?
CARPENTIER. “We hebben nauwelijks beleggingen in de grondstoffensector. Ook olieaandelen kunnen ons weinig bekoren, omdat de prijs per vat volgens ons opnieuw kan terugvallen in het najaar. Het recente goede nieuws dat de koersen van de olieaandelen heeft ondersteund, was eigenlijk geen goed nieuws. Een voorbeeld was het bericht dat de productie van de OPEC geplafonneerd is op het niveau van januari 2016. Dat is een lachertje, aangezien dat niveau het historische maximum is. De Amerikaanse olieproductie kan bij gunstige omstandigheden snel stijgen, na de gevoelige daling van vorig jaar. Daarnaast is begin mei in de Verenigde Staten het zomerseizoenbegonnen, waarin de Amerikanen zich veel met de wagen verplaatsen. Dat doet de vraag naar brandstof toenemen. Die steun eindigt in de herfst.
“Het waarschijnlijkste scenario is dat de olieprijs nog een hele tijd rond 40 dollar per vat schommelt. Op korte termijn hoeven we daarom geen herstel van de investeringen van de oliemaatschappijen te verwachten. We houden ons dus ver van oliedienstenbedrijven zoals Schlumberger, Vallourec en SBM Offshore. Misschien komen we wel in de verleiding om te beleggen in grote geïntegreerde bedrijven, omdat hun downstreamactiviteiten (raffinage) zeer rendabel zijn. Alleen durven ze hun dividend weleens over te slaan of het uit te betalen in aandelen. Ik heb de indruk dat de markt nog geen rekening houdt met die verwatering.”
Kunt u zich voorstellen dat u later opnieuw actief wordt in de oliesector?
CARPENTIER. “Dat zal dan gebeuren via de majors, waarvan er een aantal over mooie fundamenten beschikken. Zo heeft Exxon Mobil aandelen teruggekocht ter waarde van de beurskapitalisatie van BP. Door die grote financiële discipline kan het bedrijf profiteren van de nieuwe consolidatie die zich in de sector lijkt af te tekenen. Een andere interessante factor is de investeringscyclus. De groepen die hun grote programma’s hebben afgerond, hebben de komende jaren een zeer aantrekkelijk profiel. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Total, maar niet voor Chevron.”
Is er een zeepbel in de technologiesector? Hoe moeten we die bedrijven beoordelen?
CARPENTIER. “Wij zijn een voorstander van technologiebedrijven, omdat ze aanzienlijk sneller groeien dan het bruto binnenlands product. Een van onze favoriete waarden is Salesforce, de leider in cloudcomputing. Het bedrijf heeft de andere grote groepen voorbijgestoken en zijn beurskapitalisatie is opgelopen tot maar liefst 45 miljard dollar. Voor zulke aandelen kijken we niet naar de absolute koers-winstverhouding, maar naar de koers-winstverhouding in verhouding tot de groei – de PEG-ratio. In feite kiezen we voor bedrijven die in staat zijn financiële stromen te genereren – het is dus de cashflow die ons interesseert.
“Een tweede aandachtspunt is de verspreiding van die technologie in het ecosysteem van bedrijven. Het aanbod moet een vraag vinden. Een opmerkelijk bedrijf is Dassault Systems, de kampioen in product-lifecyclemanagement (PLM), of het beheer van de levenscyclus van een product. Het is overgeschakeld van de luchtvaart naar de autosector, en het heeft zijn activiteiten nog sterk uitgebreid. Zo is de verpakking van het ijs van Häagen-Dazs ontworpen met de software van Dassault.”
Guy Legrand
“Er is een nieuwe dynamiek op de Duitse vastgoedmarkt door de toestroom van migranten en de daling van de rente”
“Toeleveringsbedrijven profiteren niet alleen van de stijging van de autoverkoop, maar ook van de voortdurende verstrenging van de milieunormen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier