‘We zijn niet bang van evoluties’
Fedex bouwt de komende dertig jaar zijn Europese hub in Parijs uit. Het engagement van het Amerikaanse koerierbedrijf in de Parijse luchthaven Charles de Gaulle loopt op tot 1,4 miljard euro. Moeten de werknemers van de TNT-hub in Luik zich zorgen maken?
Met 200 miljoen euro directe investeringen en een hernieuwd engagement om de komende dertig jaar de Parijse hub uit te bouwen, verklaarde Fedex zijn liefde aan de Franse hoofdstad. Het gaat om 1,4 miljard euro. Het Amerikaanse koerierbedrijf is al sinds 1999 actief in Parijs en ziet zijn hub als de logistieke poort van Europa.
Toen Fedex vorige maand de investering aankondigde, bedankte de Franse president François Hollande het Amerikaanse bedrijf nadrukkelijk. Nu al stelt Fedex 2500 mensen te werk in de hub op Charles de Gaulle. Bovendien is het gros van de werknemers laaggeschoold. Electoraal is dat dubbel interessant. Volgens David Binks, de topman van Fedex in Europa, komen daar de komende jaren nog minstens 400 banen bij. “Ik kan nog niet bevestigen over hoeveel mensen we praten”, zegt hij. “Dat hangt af van het aantal werknemers dat voor een deeltijds of voltijds arbeidsregime kiest. Bovendien hebben we geen zicht op de indirecte werkgelegenheid die zo’n capaciteitsuitbreiding oplevert.”
Fedex wil zich de komende jaren op de Europese markt nadrukkelijker in de debatten van de pakjesbezorging mengen. Het koerierbedrijf versterkte dit jaar zijn positie in Europa door de overname van TNT Express. De Luikse hub van TNT kwam in handen van de Amerikaanse onderneming. Bovendien deed Fedex het vooral goed in het business-to-businessegment en hoopt het Amerikaanse bedrijf zich in de toekomst ook meer te profileren met het oog op de consument. De groeiende populariteit van e-commerce is een belangrijke groeimotor.
In een cirkel van een paar honderd kilometer heeft de nieuwe fusiegroep hubs in Keulen, Luik en Parijs. Waarom investeert Fedex in Parijs?
DAVID BINKS. “De uitbreiding gebeurt in twee stappen. Eerst zetten we een nieuw gebouw neer met state-of-the-art–sorteer- en -behandelingsinstallaties. Daarna plannen we een refit van de oudere installaties. Uiteindelijk zullen we onze capaciteit opvoeren en ook de sortering van grotere, moeilijk handelbare pakketten automatiseren. Op piekmomenten zullen we per uur
40 procent meer dozen kunnen sorteren, maar omdat we ook buiten de spitsuren het sorteervolume kunnen opdrijven, zullen we ongeveer twee keer meer pakjes kunnen behandelen dan nu.”
Automatisering betekent doorgaans toch minder personeel?
BINKS. “Het betekent vooral dat de behandeling van zwaardere pakketten minder tilwerk met zich brengt. In sommige gevallen maakt automatisering ook dat het werk efficiënter gebeurt, maar we plannen een expansie van onze activiteiten. En dus zal ook het personeelsaantal groeien. E-commerce zit in de lift en daarom willen we de capaciteit uitbreiden. Het betekent inderdaad dat de manier waarop we werken de komende jaren zal veranderen. Maar het blijft de bedoeling dat hier de komende jaren meer mensen aan het werk kunnen.”
Wordt de groei uitsluitend gedreven door de internetconsument?
BINKS. “Neen, we zien in het algemeen een groeiende vraag naar koerierdiensten. E-commerce is daar een deel van. Vroeger brachten we leveringen vooral naar de grootdistributie of naar een distributiecentrum. Vandaag komen daar steeds meer leveringen bij die rechtstreeks naar de consument gaan. In het b2c-segment gaat het vaak om eenvoudige transacties waarbij een online bestelde doos thuis wordt afgeleverd. Maar de meeste van onze activiteiten zijn ingewikkelder. We voeden via ons wereldwijde netwerk het productieproces met onderdelen, researchmateriaal,… We zijn actief in allerlei sectoren en doorkruisen de internationale grenzen van 221 landen. Dat zullen we blijven doen.
“Onze groei is drievoudig. Er is een forse stijging in het consumentensegment, maar er is ook groei die komt door geografische gebieden met elkaar te verbinden. Dat biedt kmo’s mogelijkheden om overal ter wereld handel te drijven. En ten derde is er ook de complementariteit met TNT. Zo is TNT sterk in de Europese automotive, en zijn wij dat in de VS. Door de fusie beschikken we over een bredere klantenbasis. Ook dat zorgt voor groei.”
Zal Fedex marktaandeel inpikken van de competitie?
BINKS. “Ja. Ons gecombineerde aanbod in Europa levert voordelen op. De capaciteitsverhoging en de efficiëntieverbeteringen in Luik, Parijs en Keulen laten ons toe een sterke marktpositie te bezetten en onze business te laten groeien. Zowel door nieuwe klanten te maken als door marktaandeel te veroveren.”
U kunt dus de werknemers in Luik geruststellen?
BINKS. “We beschouwen Luik als een belangrijk onderdeel in onze Europese groeistrategie. TNT had al besloten in Luik te investeren. Die investeringen zetten we voort. We willen daar ook het sorteersysteem vernieuwen en de vestiging uitbreiden. Het is nog te vroeg om te duiden of we in bepaalde hubs specialisaties willen ontwikkelen. Op dit moment willen we vooral een Europese netwerkoplossing creëren.
“In de nabije toekomst zal het TNT-merk ook blijven bestaan. Uiteindelijk komt er wel meer Fedex-branding, maar er zijn zeker diensten waar de TNT-merknaam een bijzondere waarde heeft. Dat zullen we respecteren. ”
Dreigen spelers als Amazon en Uber roet in het eten te werpen?
BINKS. “Iedereen focust op de last mile in de logistieke ketting. Wij hebben, zeker na de overname van TNT, sterke competenties in delast mile. Maar Fedex focust niet enkel op dat laatste stuk. Het is ook sterk in de duizenden mijlen die aan de last mile voorafgaan. Ons perspectief is breder en we hechten nogal belang aan de totale logistieke ketting, maar het spreekt voor zich dat we de troeven die we nu hebben willen gebruiken om lastmile-uitdagingen aan te vatten.”
U bent dus niet bang van uberisation?
BINKS. “Alle markten hebben hun uitdagingen, maar als de wereldeconomie het laat afweten, dan voel je dat. We bestaan meer dan veertig jaar en onze markt is altijd geëvolueerd. Eerst waren we sterk in het leveren van documenten. De komst van de fax veranderde onze business. We pasten ons dus aan. De internationale handel trok aan en we ontwikkelden ons als een express carrier. We zijn niet bang van de evoluties in de markt. We maken ons meer zorgen over het vrijhandelsklimaat en de ontwikkeling van de welvaart. Die zaken zijn oncontroleerbaar.”
Maakt de verkiezing van Donald Trump als Amerikaanse president een verschil?
BINKS. “Dat is relatief. We zijn in 221 landen actief. De bewindslui veranderen constant maar business goes on. We passen ons aan de realiteit aan. Uiteindelijk willen klanten nog altijd van onze diensten gebruikmaken, onafhankelijk van de omgeving.”
Roeland Byl
“Fedex focust niet enkel op de last mile. Het is ook sterk in de duizenden mijlen die eraan voorafgaan”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier