‘We willen het rendement van de boer verhogen’
Een jaar geleden kwam Kris Geysels als financieel directeur aan het roer bij Arvesta, de nieuwe commerciële naam van Aveve. De dochter van Boerenbond is de marktleider in de toelevering aan land- en tuinbouw, en boekte vorig jaar 1,45 miljard euro bedrijfsopbrengsten en een bedrijfswinst van 44 miljoen euro. Arvesta telt 1883 werknemers.
“Ik kom aan boord bij bedrijven die transformeren, herstructureren of een koper zoeken”, liet Kris Geysels vorig jaar bij zijn aanstelling optekenen. “Niet zozeer omdat ik graag wil veranderen. Ik begeleid die processen.”
Wat waren de belangrijkste veranderingen?
KRIS GEYSELS. “In 2017 zijn we van start gegaan met een nieuw strategisch groeiplan. Dat is nog volop aan de gang. Een jaar geleden lanceerden we een nieuwe overkoepelende naam, Arvesta. Die moet onze nieuwe strategie, met de naam Stronger Together, een gezicht geven. We zetten onze meer dan veertig sterke merken nog sterker in de markt. Tegelijkertijd worden onze boekhoudkundige, hr- en informaticadiensten centraal en vereenvoudigd aangestuurd. Want ook in de ondersteunende diensten staan onze klant en de boer centraal. We vereenvoudigen voortdurend onze processen. Het doel? Het rendement van boer en tuinder op duurzame en innovatieve wijze verhogen. Op die manier kunnen we samen groeien.”
Onze nieuwe strategie samen met de medewerkers consistent uitvoeren blijft een uitdaging
Het aantal werknemers groeide met ruim tachtig, naar bijna 1900. Willen die medewerkers allemaal mee veranderen?
GEYSELS. “Het groeiplan blijft een uitdaging. Onze medewerkers moeten mee zijn met die strategie en de vereenvoudigingen kunnen verwerken en sturen. Daaraan besteden we enorm veel aandacht. Onze bijna 1900 medewerkers moeten de transformatie en synergie waarmaken. De principes achter de nieuwe strategie zijn heel gezond. Centrale diensten zijn het efficiëntst als ze gestandaardiseerd zijn, zowel in de rapportering, als in processen zoals de klantenopvolging en de financieringsmethodes. Maar ze in kaart brengen en dan samen met de medewerkers consistent uitvoeren blijft een uitdaging.”
Wat brengt het volgende jaar?
GEYSELS. “We blijven voort inzetten op ons groeiplan. Dat is gericht op meer eenvoud, focus en specialisatie. En we blijven onze structuren voort vereenvoudigen. We zullen bijvoorbeeld nog meer activiteiten onderbrengen in ons gemeenschappelijke dienstencentrum in Leuven en onze interne rapportering verder verbeteren. Op die manier maken we meer middelen vrij die we opnieuw kunnen investeren in innovaties voor onze klanten, informatica en onze productiesites.”
Blijkbaar werkt die strategie, want de geconsolideerde bedrijfsopbrengsten groeiden met bijna 2 procent naar 1,45 miljard euro. En vooral de bedrijfswinst maakte een sprong met ruim een kwart, naar 44 miljoen euro.
GEYSELS. “Onze groeicijfers leiden inderdaad tot een betere financiële positie. Op die manier kunnen we onze marktpositie via externe groei voort verstevigen. Want zowel in veevoeding als in land- en tuinbouw liggen mooie kansen die we zeker zullen bekijken.”
Kris Geysels (51)
Is: financieel directeur van Arvesta (ex-Aveve)
Vrije tijd: triatlon, skiën, fotografie
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier