‘We staan sterker dan de concurrentie’

Hans Hermans medewerker Trends

Vorige week raakte bekend dat DAF 240 mensen aanwerft tegen juni. Met de eerder aangekondigde 160, maakt dat 400. De productie verhoogt een tweede keer, nu naar 174 trucks per dag. Begin 2015 stond de teller nog op 140. De vestiging in Westerlo verhoogt mee haar productie, wat daar zo’n 100 extra banen oplevert.

Eind 2014 moest de productie nog worden teruggeschroefd, waardoor honderd tijdelijke contracten niet konden worden verlengd. Maar sinds begin 2015 regent het goed nieuws over de truckfabrikant DAF, met vestigingen in Westerlo, Eindhoven in Nederland en Leyland in het Verenigd Koninkrijk. De DAF-fabriek in Westerlo, die vrachtwagenassen en -cabines produceert, kreeg de bevestiging dat ze de nieuwe lakstraat kan bouwen, goed voor een investering van 100 miljoen euro gespreid over 2015-2016. De afgelopen drie jaar kon Marc Beets, managing director van DAF Trucks Vlaanderen in Westerlo, al 120 miljoen euro in zijn fabriek pompen.

Marc Beets is dan ook een tevreden man. Hij werkt al achttien jaar voor DAF, waarvan de jongste twee jaar als directeur van de fabriek. “DAF wil elk jaar met 0,5 tot 1 procent groeien. Dat vraagt investeringen en mensen”, zegt hij in een interview voor Trends en BeAutomotive.be.

DAF Trucks in Westerlo mag gespreid over vijf jaar 220 miljoen euro investeren. Had u dat verwacht?

MARC BEETS. “Het is geen kwestie of we investeren. De vraag is altijd wanneer en waarin? DAF wil in Europa naar een marktaandeel van 20 procent in de klasse van zware trucks. Zeker als de markt de komende jaren aantrekt, zijn hogere productievolumes nodig. Ook om die reden en in de zoektocht naar voortdurende verbeteringen, wordt er doorlopend geïnvesteerd.

“Zo hebben we de jongste drie jaar 120 miljoen euro geïnvesteerd in de navenlijn, in productievernieuwing van de lasomgeving, in tools om assen te monteren, in transporttreintjes die de cabines van de ene naar de volgende werkpost vervoeren en in de ombouw van de trimming, de afdeling waar de vrachtwagencabines worden aangekleed.”

Wat betekent de investering van 100 miljoen in de lakstraat voor DAF Westerlo?

BEETS. “De huidige lakstraat heeft dertig jaar achter de rug. Met de nieuwe kunnen we weer dertig jaar voort. Ze zal technologisch ver boven de huidige staan, met een nog betere kwaliteit van lak. Ze wordt milieuvriendelijker en de capaciteit stijgt met de helft. Begin 2017 kunnen we de eerste cabine lakken.

“Dit betekent een nog sterkere verankering in de Kempen. We bouwen hier vrachtwagencabines sinds 1966. De assenfabriek is in 1971 overgekomen uit Eindhoven. Hier was meer personeel te vinden.”

Wat mag het personeel verwachten?

BEETS. “We streven met onze investeringen uiteraard ook naar een verdere verhoging van de efficiëntie, maar het mag duidelijk zijn: hoe meer trucks in Eindhoven van de band rollen, hoe meer assen en cabines er in Westerlo kunnen worden geproduceerd.

“Dat is goed voor de werkgelegenheid. Niet alleen direct bij DAF Vlaanderen, maar ook bij de vele leveranciers in de regio. Vanwege de aantrekkende economie en het feit dat onze trucks het zo goed doen, hebben we dit jaar al twee productieverhogingen aangekondigd. Vanaf 1 juni produceert DAF 174 trucks per dag. Voor Westerlo betekent dat zo’n honderd extra banen.”

Zijn deze mensen gemakkelijk te vinden en te houden?

BEETS. “Medewerkers vinden is nooit een probleem voor ons (zie Ford Genk-arbeiders zijn welkom in Westerlo, nvdr). We hebben de reputatie een stabiele werkomgeving te bieden. Zodra je vast in dienst bent, heb je 99 procent zekerheid dat je je loopbaan hier kunt beëindigen. Gedurende deze loopbaan investeren we fors in opleidingen. Het opleidingsprogramma kostte de afgelopen drie jaar 6 tot 8 miljoen euro. We willen de operators op een hoger niveau laten werken met de machines.

“Een grote uitdaging voor de hr-afdeling is het opschuiven van de pensioenleeftijd. Gingen onze mensen vroeger gemiddeld op 55 jaar met pensioen, dan vertrekken ze nu rond 59 jaar. Werknemers blijven nu, ook al kunnen ze met pensioen. Dit omdat de wetgeving en het klimaat rond deze vervroegde uitstapregelingen helemaal gekeerd zijn.”

Hoe wil DAF zijn marktaandeel opkrikken tot 20 procent in Europa?

BEETS. “In België hebben we al een marktaandeel van 20 procent. In Europa zitten we op dit moment rond 15 à 16 procent. De komende jaren willen we jaarlijks met 0,5 tot 1 procent groeien dankzij een heel goed product dat efficiëntie combineert met voldoende ruimte voor de chauffeurs en lage onderhoudskosten. Daarnaast bieden we een aantrekkelijk totaalpakket van leasing, onderhoudscontracten en de beste onderdelenvoorziening op de markt. Hiermee denken we dat we sterker staan dan de concurrentie.

“Vakbladen, chauffeurs en klanten beamen dat. De chauffeurs zijn hierin geen onbelangrijke partij. Ze dreigen soms weg te gaan als hun werkgever niet de vrachtwagen van hun keuze aankoopt. Ze vinden toch snel ander werk. De werkgevers daarentegen hebben het moeilijk chauffeurs te vinden en aan zich te binden.”

Nog een uitdaging: de almaar strengere wetgeving. Lukt het om aan de milieunormen te voldoen?

BEETS. “Ja, dat lukt. Om aan de wettelijk verplichte emissienorm Euro 6 te voldoen, heeft DAF een compleet nieuwe reeks trucks met nieuwe chassis, nieuwe motoren, nieuwe interieurs en een nieuw design ontwikkeld. Dat zorgde voor ingrijpende veranderingen in de productie, ook hier in Westerlo. Euro 6 was verantwoordelijk voor het grootste ontwikkelingsproject in de geschiedenis van de onderneming en meteen ook voor de grootste investeringen. In totaal was er ruim 1 miljard euro mee gemoeid.

“Met de introductie van de predictive cruise control dit jaar hebben we de grootste stap in onze geschiedenis gedaan. De boordcomputer van de gps kijkt twee kilometer vooruit. Hierdoor weet die dat het zo meteen bergaf gaat en de chauffeur kan profiteren van gratis energie in de vorm van zwaartekracht. Of hij geeft aan dat de truck bijna boven is en de massa genoeg vaart heeft om boven te komen zonder gas bij te geven. Onnodig schakelen wordt vermeden. Het brandstofverbruik daalt zo in modeljaar 2015 met 5 procent.

“Dertig tot veertig jaar geleden verbruikten de vrachtwagens 55 liter per 100 km, tegenover 30 liter vandaag. Bovendien zijn truckmotoren 97 procent schoner geworden, stiller, betrouwbaarder en ze vergen minder onderhoud. Zo’n 95 procent van de truckonderdelen is recycleerbaar.”

Zelfrijdende auto’s zijn realiteit. Wanneer volgen de trucks?

BEETS. “Naast de innovaties op het gebied van efficiëntie en chauffeurscomfort werken ook wij aan een autonoom rijdende truck, ook wel truck platooning genoemd. Daarmee hebben we samen met het Nederlandse onderzoekscentrum TNO onlangs een eerste demonstratie gegeven. Over vijf jaar zouden de eerste autonoom rijdende trucks op de weg kunnen komen. Voorwaarde is wel dat het wettelijke kader er klaar voor is.”

Hans Hermans

“DAF wil in Europa naar een marktaandeel van 20 procent in de klasse van zware trucks”

“Over vijf jaar zouden de eerste autonoom rijdende trucks op de weg kunnen komen, als het wettelijke kader dan klaar is”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content