‘We schreven betere algoritmes dan Google’
Google AdWords is als een zon waarrond almaar meer satellieten draaien om bedrijven te helpen met de keuze van zoekwoorden of de conversiegraad. De Belgische start-up Odoo waagt zijn kans met een betaalbare tool.
Google AdWords is een instrument waarmee bedrijven betalen voor zoekwoorden of sleutelwoorden om zichtbaarder te worden op het internet en hoger te eindigen in de resultaten van de zoekmachine van Google. Wanneer iemand een zoekwoord intikt dat een bedrijf heeft gekocht, krijgt hij de advertentie van die onderneming te zien. Het bedrijf betaalt enkel wanneer internetgebruikers ook klikken op zijn advertentie of website. Rond deze business, die meesterlijk wordt beheerd door het Amerikaanse internetbedrijf Google, duiken almaar meer spelers op die AdWords-campagnes nog doeltreffender willen maken. Een ervan is het Belgische Odoo, dat onlangs de bèta- versie van zijn nieuwe oplossing AdSpike heeft gelanceerd.
“Op basis van de eerste drie maanden kunnen we stellen dat onze onlinedienst gemiddeld 40 procent extra inkomsten oplevert voor de AdWords-budgetten, door het aantal clicks, de conversiegraad (de clicks die een verkoop opleveren, nvdr) en de inkomsten van de campagnes te vergroten”, zegt Fabien Pinckaers, CEO van Odoo. De Waals-Brabantse start-up haalde vorig jaar tien miljoen euro op en veranderde toen zijn naam van OpenERP naar Odoo. Het bedrijf groeide eind vorig jaar tot 250 medewerkers, met vestigingen in India, de Verenigde Staten, Luxemburg en Hongkong, en zag zijn omzet voor 2013 stijgen tot 10 miljoen euro.
Meer voor hetzelfde budget
Odoo beweert de algoritmes van Google te verfijnen. Pinckaers: “We hebben betere algoritmes geschreven dan die van Google om de rendabiliteit van de investeringen te verbeteren. Eerst en vooral voegen we 10.000 relevante sleutelwoorden toe aan de bestaande campagnes die ons worden toevertrouwd. Die worden getest, waarna we de beste bewaren. Met een tweede algoritme managen we het veilingsysteem. We sporen de zoekwoorden op die voor een maximale conversie zorgen en investeren hierin om de veiling voor dat specifieke woord binnen te halen. Als een gebruiker het woord intikt, wordt de advertentie boven aan de pagina weergegeven. Omgekeerd zal het algoritme niet investeren in sleutelwoorden die geen clicks opleveren. Zo zorgen we voor meer inkomsten met hetzelfde budget en een betere verdeling over de sleutelwoorden”, zegt Pinckaers. “Het algoritme kan zich ook dagelijks aanpassen aan de geografische of technische parameters van een campagne.”
Op dit moment beheert AdSpike AdWords-budgetten ter waarde van 220.000 euro, verdeeld over 156 klanten. De dienst werkt gedurende een dertigtal dagen en vraagt een commissie van 4 procent op de budgetten. Er zijn evenwel tal van bureaus en start-ups gespecialiseerd in Google AdWords. Hoe maakt Odoo het verschil? “Het is een kwestie van budget”, zegt Pinckaers. “Dit type taken alleen uitvoeren vergt gespecialiseerde vaardigheden en heel wat tijd.” Met andere woorden: grote bedrijven hebben genoeg geld om bedrijven in te huren die gespecialiseerd zijn in zaken als zoekmachineoptimalisering. Kmo’s en kleine bedrijven hebben die middelen niet en Odoo wil met zijn technologie een goedkoper alternatief bieden.
Google Partners
Emmanuel Thiebauld staat aan het hoofd van ET-Consulting Belgium, een erkend Google Partner-bedrijf. Hij kent de AdWords-wereld als zijn broekzak en heeft de onlinedienst van AdSpike 21 dagen lang toegepast voor een aantal campagnes van zijn klanten. “Het ziet er veelbelovend uit, vooral de kosten per click voor de adverteerder. In bepaalde gevallen stegen de inkomsten met 30 procent. In andere was de toename beperkt.”
Tonen producten als AdSpike niet in de eerste plaats aan dat Google AdWords zonder professionele hulp lang niet optimaal functioneert? Moeten we geloven dat Google zich voor de optimalisering van zijn eigen product laat aftroeven en inhalen door nieuwe spelers? Het Google-universum is in werkelijkheid complexer en omvat naast de internetgigant ook zijn Search Engine Advertising-volgelingen. Heel wat bureaus zijn gecertificeerde Google Partners. De medewerkers hebben opleidingen, examens en bijscholingen gevolgd en het bedrijf heeft de voorbije 90 dagen het equivalent van 10.000 dollar aan AdWords-uitgaven gedaan. Het gaat met andere woorden om een officieel label dat het kaf van het koren scheidt. Wel is het zo dat die partners erin slagen om AdWords te verbeteren door het technische hart ervan, de algoritmes, op te vijzelen. “Voorlopig geeft Google ons toestemming om AdWords zonder enige beperking te gebruiken, wat de facto betekent dat we verbeteringen mogen aanbrengen”, legt Pinckaers uit. Uiteindelijk vormt de imperfecte werking van Google AdWords dan ook geen enkel probleem voor Google: anderen zorgen voor de verbetering van het product, maar het geld belandt toch in de zakken van de moedermaatschappij.
OLIVIER STANDAERT
“Voorlopig geeft Google ons toestemming om AdWords zonder enige beperking te gebruiken, wat de facto betekent dat we verbeteringen mogen aanbrengen” Fabien Pinckaers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier