‘We besparen op kleding, maar blijven wel reizen’: diensten in Belgische e-commerce zijn 8 miljard waard
In de sector van e-commerce valt op dat de verkoop van pakketreizen, vliegtickets en hotelboekingen in de lift zit. De onlineverkoop van diensten steeg het voorbije jaar met bijna 20 procent. Waar komt die groei vandaan en is er nog potentieel? Retailexpert Els Breugelmans geeft duiding. Ze ziet ook hoe Belgische webshops nog meer terrein verliezen op de internationale winkels.
Belgische consumenten hebben vorig jaar voor 16,3 miljard euro online gekocht, 10,7 procent meer dan in 2022. Dat blijkt uit berekeningen van de sectorfederatie Becom. Van dat bedrag vloeide 5,5 miljard euro naar buitenlandse webshops of marktplaatsen. Het is al langer duidelijk dat ons land met zijn strenge arbeidsregels rond nachtwerk de boot heeft gemist in onlinemarktplaatsen. Tegelijk is een webshop slechts winstgevend bij vier op de tien winkels.
Lees verder onder de video
Maar er is ook positief nieuws. Er lijken nieuwe kansen te ontstaan in de groeiende sector van e-commerce. Er was het voorbije jaar een grote groei in de onlineverkoop van diensten. Mensen gaven 8 miljard euro om hun vakanties, weekenduitjes en andere belevingen online te boeken. Inmiddels wordt bijna 68 procent van alle diensten online gekocht.
Het succes verklaard
Els Breugelmans, retailexpert en marketingprofessor aan de KU Leuven, ziet meerdere verklaringen voor het succes van diensten online. “In 2022 was er nog een zekere voorzichtigheid door de coronapandemie. De prestaties van 2023 liggen in lijn met het succes van voor de pandemie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“Anderzijds zien we wel dat het budget van reizen en entertainment groter wordt”, gaat Breugelmans verder. “Waar we in moeilijke economische tijden besparen op bijvoorbeeld de aankoop van kleding, blijven we op dit moment reizen. Een derde factor is het feit dat steeds meer mensen gewend zijn om online te reserveren en tickets digitaal te kopen, en ze via de smartphone mee te nemen en aan de ingang te tonen. Dat is handig en tijdbesparend.”
Offline- versus onlinediensten
Breugelmans haalt ook aan hoe technologische ontwikkelingen mee het succes van dienstverlening in de e-commerce ondersteunen. “Vroeger moest een reisbureau mensen het nodige vertrouwen geven bij het maken van een keuze en het navigeren door een breed aanbod. Vandaag zijn er uitstekende onlinezoekmachines en je kunt zelf tot in detail een beeld vormen van de arrangementen. Al zijn er natuurlijk mensen die graag worden geholpen. Daarom blijft het reisbureau een rol spelen.”
Het groeiende succes van onlinediensten kan ook worden verklaard door het feit dat het hele aankooptraject online afgehandeld kan worden. “Er zijn heel wat producten die vandaag door de digitalisering geen product meer zijn, maar een dienst. Kijk naar videogames, muziek of tickets. Het feit dat je meteen kan beginnen te spelen, luisteren of het ticket onmiddellijk in je mailbox krijgt, neemt een belangrijk nadeel van onlinebestellen weg. Er is geen frictie, en bedrijven hebben geen moeilijke logistieke trajecten. Als een product gedigitaliseerd kan worden, kan het zo online aangeboden en bereik je potentieel mensen van over de hele wereld”, benadrukt de retailexpert.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Eigen shop of Bol.com?
Uit de cijfers van Becom blijkt ook dat, hoewel de e-commercemarkt groeit, de Belgische export van e-commerce is afgenomen. Er werd in 2023 voor 2,5 miljard euro geëxporteerd, tegenover 2,7 miljard euro in 2022. Het baart Els Breugelmans zorgen. “Dat wil zeggen dat we er niet in slagen mensen overtuigen in Belgische webshops te kopen. We moeten er een zaak van maken dat dat geld opnieuw naar onze bedrijven vloeit.”
Wat Becom volgens de expert terecht onderstreept, is dat Belgische winkels een te lage aanwezigheid hebben op marktplaatsen, bij de bekende internationale zoals Amazon of Bol, maar evengoed bij de meer gespecialiseerde. “Nochtans helpen die platformen om een breder publiek te bereiken. Conservatisme zit wat in onze identiteit gebouwd en anderzijds vrezen veel zelfstandigen dat de verkoop op Bol of Amazon de verkoop via de eigen webwinkel kannibaliseert. Maar uit onderzoeken blijkt dat dat niet noodzakelijk het geval is.”
Er komen ook heel wat werk en investeringen kijken bij het beheren of laten beheren van een webshop. Hieronder zetten we de voor- en nadelen van marktplaatsen en eigen webshops op een rij.
Voor- en nadelen van een marktplaats en een eigen webshop
Marktplaats
+ Groter bereik
+ Sterk voor nicheproducten
+ Geen eigen beheer (lage opstart- en onderhoudskosten)
– Kleinere marge
– Uithollen merkimago
– Minder goed voor gespecialiseerde producten
– Sterke prijsconcurrentie met andere spelers op de marktplaats
– Geen toegang tot alle waardevolle data
Eigen webshop
+ Grotere marge
+ Meer eigen naamsbekendheid
+ Controle over merkimago
+ Toegang tot alle waardevolle data
– Eigen beheer en extra kosten
– Mogelijk een minder groot bereik
– Geen mogelijkheid tot one-stop shopping voor de klant
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier